Alfa Laval methanolboostersystemen blinken uit met meer dan 4500 werkuren

Alfa Laval FCM One Low-Flashpoint (LF) boostersystemen zijn een duidelijk succes op methanoltankers met ME-LGI-motoren. Alfa Laval ondersteunt MAN Diesel & Turbo aangezien de motorserie verder ontwikkeld wordt om te werken met LPG.

Meer informatie

Eind 2013 is Alfa Laval geselecteerd door MAN Diesel & Turbo voor de levering van LowFlashpoint Supply Systems (LFSS) voor ’s werelds eerste methanoltankers. De twee bedrijven werkten sinds 2012 al samen aan de brandstofconditionering voor MAN Diesel & Turbo’s nieuwe twee-takt dieselmotoren met Liquefied Gas Injection (LGI)-technologie. Maar toen de motorfabrikant negen schepen wilde uitrusten met methanol verbrandende ME-LGI-motoren, kwam methanol al snel in beeld.

“MAN Diesel & Turbo heeft nauw samengewerkt met Alfa Laval in de ontwikkeling van projecten als Exhaust Gas Recirculation, waar de Alfa Laval PureNOx-technologie het circulatiewater reinigt”, aldus Søren H. Jensen, Vice President en hoofd van R&D, Two-Stroke Business bij MAN Diesel & Turbo. “Dat, samen met diepgaande expertise in de conditionering van brandstof, maakte Alfa Laval de natuurlijke keuze om de Low-Flashpoint Supply Systems te leveren voor methanol.”

Bewezen in duizenden uren op zee

De voltooide boostertechnologie, de Alfa Laval FCM One Low-Flashpoint (LF), werd geïnstalleerd op tankers gebouwd in Minaminippon in Japan en bij Hyundai Mipo Dockyard in Korea. De drie eigenaren van de schepen; MOL, Westfal-Larsen en Marinvest, hebben sindsdien in de afgelopen drie jaren meer dan 4500 draaiuren geregistreerd met de  FCM One LF.

“De effectiviteit en de marktbereidheid van onze ME-LGI-motortechnologie is duidelijk aangetoond door de vloot”, aldus Kjeld Aabo, Customer Director bij MAN Diesel & Turbo. “De Alfa Laval boostertechnologie met laag vlampunt heeft een belangrijke rol gespeeld in dat succes en we kijken uit naar verdere samenwerking naarmate de toepassing zich verder ontwikkelt.”

LPG-booster klaar om te testen

In feite zijn de nieuwe boosterontwikkelingen al aan de gang. MAN Diesel & Turbo wijzigt momenteel de ME-LGI-motorserie om LPG te gebruiken als alternatieve brandstof, en weer bereidt Alfa Laval het boostersysteem voor. Na meer dan een jaar van ontwikkeling, zal de eerste Alfa Laval FCM One LPG in de komende weken worden geleverd aan de MAN Diesel & Turbo-testlocatie in Kopenhagen.

“De testen van de motor en booster zullen naar verwachting worden afgerond tegen het einde van 2017”, zegt Roberto Comelli, Business Manager, Fuel Conditioning Systems bij Alfa Laval. “In de tussentijd bereidt Alfa Laval zich voor om MAN Diesel & Turbo te ondersteunen als de eerste LPG-gerelateerde orders binnenkomen. We zijn er trots op om geassocieerd te worden met LGI-motortechnologie en meer klanten toegang te geven tot dit alternatief met een lage uitstoot.”

Ga voor meer informatie over de Alfa Laval FCM One LF en de benadering van Alfa Laval m.b.t. brandstofconditionering naar http://www.alfalaval.nl/marine