“Chinese ambities vormen serieuze bedreiging”

Enige tijd geleden organiseerde SEA Europe voor het eerst een ‘Maritieme Technologische Conferentie’ in Brussel. Meer dan 200 deelnemers uit de maritieme sector en de Europese instellingen bezochten de conferentie, waar de aandacht gevestigd werd op de huidige uitdagingen van de maritiem-technologische sector. Denk hierbij aan de bijdrage van de sector aan het milieuvraagstuk, de digitale toekomst van de scheepvaart, de aanhoudende concurrentiedruk vanuit Azië, de noodzaak tot een global level playing field en de permanente uitdaging om de juiste arbeidskrachten te vinden.

Concurrentiedruk Azië

De meeste aandacht ging uit naar de aanhoudende concurrentiedruk vanuit Azië en de noodzaak voor de sector en Europa om hier adequate oplossingen voor te vinden om de maritiem-technologische sector in Europa te houden.

In zijn toespraak verwees de Belgische professor Jonathan Holslag – een autoriteit qua kennis over China en speciaal raadgever van Vice-Commissievoorzitter Frans Timmermans – naar China’s economische ambities om tegen 2025 marktleider hoogtechnologische scheepsbouw en scheepsuitrusting te worden. Dit beleid komt tot uitdrukking in een aantal recente documenten zoals Made in China 2025, China Manufacturing 2025 en One Belt, One Road.

Lees verder in het NMT Magazine