Handelsmissie Thailand (VOL)

Aansluitend op de beurs Sea Asia in Singapore organiseert Netherlands Maritime Technology (NMT) in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Bangkok van 1 mei t/m 4 mei 2017 een maritieme handelsmissie naar Thailand, in de regio’s Chonburi en Samut Prakarn.

Organisator

knop_meld_u_aan

De Thaise markt

Het Thaise scheepsbouwcluster is klein in vergelijking met een aantal bekende Aziatische scheepsbouwlanden. Het land beschikt echter over behoorlijk veel expertise op het gebied van de bouw van specialistische schepen. Thaise werven kunnen in het algemeen qua nieuwbouw schepen aan tot maximaal 4.000-5000 bruto ton (GT). De output van nieuwe zeeschepen de laatste tien jaar bestaat uit gemiddeld zo’n tien schepen per jaar, waaronder vooral vissersschepen, offshore schepen en kleine vrachtschepen voor het shortsea verkeer. Het gemiddelde tonnage per schip ontstijgt in het algemeen de 1000 GT niet. Kleine schepen dus.

Neemt niet weg dat de offshore schepen die Thailand levert tamelijk complex zijn. The Economic Intelligence Center van de Bangkok Post zag in 2014 dan ook vooral kansen voor de Thaise scheepsbouw in de bouw van offshore schepen, scheepsreparatie en de binnenvaart. Echter, de marinebouw in Thailand moet ook niet vergeten worden. Bangkok Dock bouwt momenteel alweer het tweede Offshore Patrol Vessel (OPV) naar ontwerp van het Britse BAe. Dit zijn technisch behoorlijk complexe schepen van zo’n 90 m lengte. Het lijkt erop dat de Thai in ieder geval op het terrein van de marinebouw meer zelf willen gaan doen. Op het gebied van de kleinere schepen doen de Thai al veel zelf. Met name Bangkok Dock en Marsun Shipyard zijn sterk op dit terrein. Het is van belang om op tijd in te spelen op de kansen in de marinebouw als Nederlandse industrie, omdat de Chinezen de samenwerking met de Thaise marine ook aan het opbouwen zijn. Zo heeft de Thaise marine vergevorderde plannen om drie diesel-onderzeeërs te bestellen bij een Chinese werf.

Belangrijke spelers op werfgebied in Thailand zijn: Italthai Marine, Sea Crest Marine, ASIMAR, Marsun Shipyard, Unithai, Bangkok Dock en Oakwell Shipyard.

Programma

Bekijk hier het programma.

Topsector Water

De handelsmissie naar Thailand wordt vanuit de Topsector Water ondersteund als onderdeel van de zogeheten ‘3x3x3 aanpak’. Hierdoor krijgt de missie automatisch een groter draagvlak en podium. Daarnaast zorgt het netwerk vanuit Topsector Water voor een extra toegevoegde waarde met het oog op de activiteiten die worden ondernomen. De Topsector Water zet zich daarmee in als ondersteunend orgaan voor landen waar zich nieuwe kansen aandienen in de maritieme sector. De sector heeft de ambitie om zich ‘sterk’ te presenteren in Thailand.

Kosten

De deelnamekosten bedragen voor leden van NMT €950,- p.p. excl. BTW, niet-leden betalen €1.250,- p.p. excl. BTW. Prijzen zijn exclusief reis- en verblijfskosten.

Kortingsmogelijkheid voor start-ups

Mogelijk komt uw start-up in aanmerking voor deelname aan deze handelsmissie met een missievoucher. Klik hier voor meer informatie.

Aanmelden

Klik hier om direct aan te melden.

Sea Asia

Klik hier voor meer informatie over het Holland Paviljoen op Sea Asia, de beurs die voorafgaand aan deze handelsmissie plaatsvindt.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Trade Promotion Manager Marjan Lacet via T 088 44 51 022 of E lacet@maritimetechnology.nl.