Maritime Industry Strategy

Aanloop naar Europese versie Sectoragenda Maritieme Maakindustrie

24 april 2024

SEA Europe (de Europese koepel van NMT) heeft een oproep gedaan: een Maritime Industry Strategy is onmisbaar voor de veiligstelling van de toekomst van de Europese maritieme maakindustrie (download het document onderaan de pagina). Deze strategie heeft grote overeenkomsten met de Nederlandse Sectoragenda Maritieme Maakindustrie. Uitgangspunt hierbij is de kracht van de sector en de bijdrage die de sector levert aan Europa’s autonomie en concurrentievermogen. Deze boodschap heeft SEA Europe uitgedragen tijdens een bijeenkomst in het Europees Parlement. Hier waren uit verschillende Europarlementariërs aanwezig. Ook woonden vanuit vrijwel alle landen branchevertegenwoordigers de bijeenkomst bij. Namens NMT waren Roel de Graaf en Sander den Heijer er om ook de Nederlandse steun voor dit plan uit te spreken.

De door (onder andere) NMT opgestelde Nederlandse Sectoragenda heeft een grote rol gespeeld in de aanloop naar de presentatie van het plan voor de Maritime Industry Strategy. De Sectoragenda Maritieme Maakindustrie is een belangrijke drijfveer voor de Nederlandse overheid om zich ook op Europees vlak in te spannen voor de sector. 

Maar liefst 80% van de externe Europese handel gaat over zee. Daarnaast bezitten Europese scheepseigenaren bijna 40% van de totale wereldvloot. En toch kiezen deze scheepseigenaren vaak Aziatische werven voor het bouwen van hun schepen. Dit heeft een financiële reden. Hoewel dit begrijpelijk is voor de scheepseigenaren, brengt dit een hoop risico’s met zich mee. 

De Europese maritieme maakindustrie heeft namelijk niet alleen te maken met economie en handel. Het gaat ook over strategische autonomie, de European Green Deal en verdediging. In Azië, en met name China, zijn veel schepen en werven in handen van banken. Dit betekent dat er momenteel schepen die door de Europese wateren varen, eigendom zijn van intercontinentale banken. Gezien de huidige geopolitieke spanningen, kan dit een groot risico vormen. Er hoeft maar iets te gebeuren op het wereldtoneel en China kan de controle over deze schepen naar zich toetrekken. Het is dan ook cruciaal om het bouwen van Europese schepen meer binnen de Europese grenzen te houden. 

Tegelijkertijd is het voor deze banken mogelijk om leningsvoorwaarden aan te bieden aan de werven, die in Europa onmogelijk (en vaak zelfs verboden) zijn. Dit zorgt voor een oneerlijke concurrentie waar bijna niet tegenop te boksen is. 

Een (opnieuw) versterkte Europese maritiem industriële capaciteit zorgt ervoor dat Europa wereldleider kan zijn in duurzame en slimme schepen, haar economische zekerheid kan waarborgen en haar strategische autonomie en verdediging kan versterken. De Maritime Industry Strategy heeft verschillende beoogde doelen. Zo is het de bedoeling dat de strategie zal zorgen voor 500.000 nieuwe/ bijgeschoolde gekwalificeerde arbeidskrachten en 10.000 duurzame, slimme schepen. 

Het framewerk dat de Maritime Industry Strategy moet worden, is gebaseerd op vier bouwstenen: industriële soevereiniteit en concurrentievermogen, een ondersteunend regelgevingskader, technologisch leiderschap en vaardige arbeidskrachten. Hierbij wordt onder andere gesproken over financieringsfondsen, trainingsprogramma’s en samenwerkingen. 

Zowel Europese havens als Europese reders hebben sectorspecifiek beleid, het is cruciaal dat dit er nu ook komt voor de maritieme maakindustrie. Al met al moet de Maritime Industry Strategy, net als de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie, zorgen voor een verstrekte sector, een grotere autonomie en meer zekerheden binnen de maritieme maakindustrie. 

Download hier het document