Scheepswerf Gebr. Kooiman levert TSHD Scald op bij Faasse na conversie

Faasse Groep introduceert TSHD (trailing suction hopper dredger) sleephopperzuiger Scald. De Scald heeft een onbeperkt vaargebied, geringe diepgang en bijzondere manouvreereigenschappen door 4 roerpropellors en is voorzien van een hefbaar stuurhuis. De Scald is bijzonder geschikt om overal ter wereld ingezet te worden voor uiteenlopende werkzaamheden.

De basis van de Scald vormt het casco van het zeegaand vrachtschip Futura Carrier. Dit schip is ontworpen met als uitgangspunten hoge efficiëntie, brandstofbesparing en een lage milieubelasting. Het schip is met 20 meter ingekort bij Scheepswerf Reimerswaal. Scheepswerf Gebr. Kooiman BV te Zwijndrecht heeft de conversie tot innovatieve en onderhoudsvriendelijke sleephopperzuiger verzorgd.

Begin juli 2017 is het schip opgeleverd door Scheepswerf Kooiman. De sleephopperzuiger, (79,99 meter bij 14,10 meter en diepgang 3,90 meter) werd voorzien van een beuncapaciteit van 1800m3, een nieuw hefbaar stuurhuis, innovatieve mogelijkheden voor bagger-, zeef- en loswerkzaamheden. Het schip is na deze grondige verbouwing vooral ook onderhoudsvriendelijk.

Bij de conversie zijn diverse voorbereidingen voor uitbreiding aangebracht. Het schip is eenvoudig uit te rusten met rainbow boeg- en of zijkoppeling en spudpalen. Bij het ontwerp is met nadruk gekeken naar innovatie in bagger- en zandwinningsmogelijkheden en combinaties van werken.

Bij de ombouw is veel RVS toegepast en zo min mogelijk spanten en roestgevoelige delen aan dek. De draadlieren voor de baggerpijp zijn benedendeks geplaatst. De bodemdeuren zijn voorzien van hevels in plaats van kettingen en cilinders. Deze aanpassingen leiden tot een veilig en gebruiksvriendelijk schip. Vanuit het zeer volledig uitgeruste stuurhuis is ruim zicht op het werk. De navigatie, en het gehele bagger- en winningsproces is door één man bedienbaar.

De stortgoot met zeef is verrijdbaar over de lengte van het beun. Hierdoor is een betere verdeling van de lading mogelijk. De zeefcapaciteit is ontworpen om specifieker te kunnen zeven.

Het lossysteem is veelzijdig. Door de verrijdbare stort/zeefgoot ontstaat voldoende ruimte voor het drooglossen van zand. Het schip is verder uitgerust met een natte losinstallatie voor overslag naar binnenvaartschepen. Een krachtige jet pomp zorgt voor sturing van het materiaal in het beun daar waar nodig. Deze jets kunnen door zoetwatertoevoer ook zorgdragen voor het ontzilten van het zeezand. Door de 6 bodemdeuren kan gericht op specifieke plaatsen gestort worden. Het lossysteem is door verbinding van de boosterpomp met de baggerpomp uit te breiden, zodat er ruime capaciteit ontstaat om te rainbowen of via een walpersleiding te stuwen. Beide pompen zijn fabricaat Krebs. Dit fabricaat maakt met dit formaat pompen zijn debuut in de bagger- en zandwereld.

TSHD Scald zal in 2017 en 2018 gedurende het seizoen ingezet worden voor zeezandwinning voor de Belgische markt. Daaromheen is het schip beschikbaar voor zeer uiteenlopende werkzaamheden, zoals onderhouds-, verdiepings-, suppletie-, opspuit- en zandwinningswerk of combinatiewerken.

Afbeeldingen: Bert Visser