Alewijnse Marine en Damen Shiprepair & Conversion werken samen in Curacao

Alewijnse Marine en Damen Shipyards Curaçao hebben een memorandum van understanding getekend voor scheepsreparatie, scheepsbouw en aanverwante activiteiten op de werf van Damen Shiprepair Curaçao (DSCu) in het zuidelijk Caraïbisch gebied. De overeenkomst werd getekend in aanwezigheid van de premier Mark Rutte van Nederland, premier Eugene Rhuggenaath van Curaçao en de Minister van Economische Ontwikkeling Steven Martina van Curaçao tijdens de Bon Bini for Business Summit op Curaçao op 21 januari 2019.

Meer informatie

Elektrische service in Curaçao

Damen Shiprepair & Conversion (DSC) en Alewijnse Marine werken al jarenlang samen op Damen werven in verschillende landen zoals in Vietnam, Qatar, Frankrijk en Nederland, waarbij Alewijnse elektrische systeem integratie en automatisering levert bij scheepsbouw, reparaties en conversies. Damen wil de kwaliteit van dienstverlening in Curaçao op eenzelfde kwaliteitsniveau brengen en wil daarom graag met Alewijnse samenwerken op de werf van DSCu.

Voordelen voor de regio

“Het memorandum van understanding tussen Damen Shiprepair Curaçao en Alewijnse is een belangrijke stap op weg naar een volledige samenwerking”, licht Alewijnse International Business Development Manager Dumitru Poperesniuc toe. “Het verbetert onze mogelijkheden voor scheepsreparatie en conversies voor rederijen en scheepsexploitanten in het Caribische gebied. We hopen op deze manier ook bij te dragen aan een positieve impuls voor de economie in de regio.”

Damen Shiprepair Curaçao

DSCu ligt op de route naar het Panamakanaal, buiten de Hurricane Belt, en biedt uitstekende arbeidsomstandigheden in een natuurlijke baai. De werf beschikt over twee droogdokken en een kade van bijna 2 kilometer lang. Het grote droogdok van 280 bij 45 meter is een van de grootste in het Caribische gebied. Het andere droogdok is 193 bij 26 meter.

In 2018 heeft DSCu twee grote drijvende dokken over laten komen uit Nederland. Het grootste drijvende dok is een Panamax-klasse van 230 bij 45 meter. De werf verwacht vooral veel diensten te leveren aan de lokale cruise en offshore energy sector.

Toekomstige samenwerking

Het memorandum van overeenstemming is bedoeld om besprekingen over verdere toekomstige samenwerking te vergemakkelijken. Afgesproken is dat Alewijnse mogelijkheden onderzoekt voor samenwerking tussen de elektrische afdeling van DSCu en het project management van Alewijnse en opties voor een actieve rol bij projectprocessen op de werf. Daarnaast zal Alewijnse technische expertise leveren bij de ontwikkeling, aanpassing, productie, levering, installatie en inbedrijfstelling van allerlei soorten maritieme elektrische en automatiseringsoplossingen en radio-navigatie systemen.