Alfa Laval PureBallast 3 krijgt typegoedkeuring met geminimaliseerde wachttijd van de U.S. Coast Guard

Alfa Laval PureBallast 3, de derde generatie van de toonaangevende ballastwaterbehandelingstechnologie van Alfa Laval, heeft een typegoedkeuring update ontvangen van de U.S. Coast Guard (USCG). Het nieuwe certificaat maakt het voor schepen mogelijk om ballastwater met een wachttijd van maar 2,5 uur te lozen in wateren van de Verenigde Staten.

Meer informatie

Aan Alfa Laval PureBallast 3 is een certificaat update toegekend door de USCG waarmee het systeem een typegoedkeuring met nul-dagen wachttijd heeft ontvangen voor alle wateren met elk zoutgehalte. PureBallast 3-eigenaren in wateren van de Verenigde Staten hebben nu de mogelijkheid om het ballastwater slechts 2,5 uur na de inname ervan te lozen. De wachttijd van 2,5 uur, die uitsluitend het gevolg is van een technische testprocedure, is alleen van toepassing als het schip binnen deze zeer korte tijd overgaat naar een andere Captain of the Port Zone.

“We zijn vastbesloten om onze activiteiten eenvoudig te houden, zelfs onder de ingewikkelde USCG-wetgeving”, zegt Peter Sahlén, Hoofd Alfa Laval PureBallast. “De nieuwe, en drastisch gereduceerde wachttijd voor PureBallast 3 verwijdert een belangrijke frustratie bij het opereren in wateren van de Verenigde Staten.”

Het afschaffen van de wachttijd

Wachttijd is een aangewezen interval tussen de voltooiing van de opname van ballastwater en het begin van de lozing van ballastwater. PureBallast 3, zoals veel andere behandelingssystemen, heeft een verplichte wachttijd gehad toen het onder de USCGwetgeving werkte – ondanks het niet hebben van een dergelijke vereiste onder de wetgeving van de IMO.

De reden dat de UV-behandelingssystemen wachttijden hadden in wateren van Verenigde Staten, is het verschil in testmethoden die door IMO en USCG worden gebruikt om biologische desinfectieprestaties te verifiëren. De recente ondertekening van de Vessel Incidental Discharge Act (VIDA) maakt echter de weg vrij voor de USCG om de door de IMO goedgekeurde methode opnieuw te evalueren. Indien de USCG besluit hetzelfde testprincipe te aanvaarden als dat van de IMO, zullen leveranciers van UV-behandelingssystemen waarschijnlijk opnieuw een USCG-typegoedkeuring kunnen aanvragen op basis van de testmethodologie van de IMO.

“Alfa Laval volgt de ontwikkelingen met betrekking tot VIDA op de voet, maar we hebben ervoor gekozen niet te wachten op een verandering in de USCG-wetgeving,” zegt Sahlén.

Elektrochlorinatiesystemen kunnen alleen door een verhoogd gebruik van chemicaliën korte wachttijden bereiken

Met de USCG-typegoedkeuring update krijgt PureBallast 3 een doorslaggevend voordeel – niet alleen bij UV-behandelingssystemen, maar ook ten opzichte van elektrochlorinatiesystemen. Dit komt doordat elektrochlorinatiesystemen alleen door een verhoogd gebruik van chemicaliën korte wachttijden kunnen bereiken. Voor veel elektrochlorinatiesystemen zijn grote hoeveelheden geneutraliseerde chemicaliën nodig om te voldoen aan de lozingslimiet voor totale resterende oxidanten (TRO).

“In tegenstelling tot UV-behandeling, dat geen chemicaliën bevat, zijn bij elektrochlorinatie actieve stoffen betrokken die moeten worden geneutraliseerd voordat ze worden geloosd – wat meer tijd of meer chemicaliën vergt”, zegt Sahlén. “PureBallast 3 heeft de minste beperkingen van alle ballastwaterbehandelingstechnologieën en de geminimaliseerde wachttijd in wateren van Verenigde Staten maakt die beperkingen nog minder.

Meer weten?

Kijk op www.alfalaval.nl/pureballast