Bakker Sliedrecht levert conditie monitoringsysteem onderwatermotoren aan CCCC Guangzhou Dredging Company

Bakker Sliedrecht gaat zijn innovatieve conditie monitoringssysteem voor het meten van trillingen van lagers in onderwatermotoren leveren aan sleephopperzuiger Jun Yang 1, de grootste sleephopperzuiger van China op dit moment. Conditie monitoring is een manier om het preventief onderhoud van de motor te verbeteren. Door afwijkingen te analyseren is onderhoud beter te plannen en kan vroegtijdig worden ingegrepen bij storingen.

De Nederlandse systeemintegrator heeft voor het project een contract getekend met CCCC Guangzhou Dredging Company (GDC). Het conditie monitoringssysteem wordt in Sliedrecht geëngineerd en door zusterbedrijf Bakker Zhangzhou ter plekke geïnstalleerd.

Downtime voorkomen of beperken

Het schip kan onder zware omstandigheden op grote diepte baggeren door de onderwaterpompen op de zuigbuis die zijn uitgerust met twee olie gevulde laagtoerige onderwatermotoren van Bakker Sliedrecht. De systeem integrator uit Sliedrecht heeft het conditie monitoringsysteem ontwikkeld om de vibraties van de lagers in de motoren te kunnen meten. Bakker plaatst daarvoor nieuwe sensoren die metingen verrichten aan de lagers om zo data te verzamelen en op te slaan. Die data wordt geanalyseerd met behulp van algoritmen, zodat eventuele problemen en afwijkingen in gedrag of conditie meteen zichtbaar worden. ,,Als je ziet dat er iets verslechtert in de motor of de lagers, kun je meteen ingrijpen om schade te voorkomen. Daarnaast maakt dit systeem het onderhoud beter planbaar en voorspelbaar”, vertellen technologie manager Arend van der Velde en accountmanager Wim Verlek van Bakker Sliedrecht. ,,Zonder de onderwatermotoren kan het schip zijn werk niet doen, dus als de lagers vervangen moeten worden ligt het schip stil. Dat kost veel geld. Die downtime kan met dit systeem voorkomen of beperkt worden.”

Real time status dashboard

Bakker Sliedrecht verzamelt en analyseert alle data en stuurt GDC halfjaarlijkse rapportages over de algemene toestand van de motor. Daarnaast zal aan boord een dashboard geïnstalleerd worden waarop de status van de motoren zichtbaar is. Het dashboard slaat ook alarm wanneer het systeem een fout heeft ontdekt.

Doorontwikkeling van de techniek

Behalve voor het meten van trillingen in de lagers, wordt de techniek verder ontwikkeld binnen het interne innovatieprogramma. Door het systeem uit te breiden met meer sensoren kan het data verzamelen en analyseren over de temperatuur in de motoren, de oliedruk of de motorstroom. Ook de door Bakker Sliedrecht geleverde aandrijving en de frequentieregelaar van de onderwatermotoren kunnen gemonitord worden. ,,Ons doel is om uiteindelijk de hele elektrische trein in het systeem op te nemen, zodat we overal vroegtijdig kunnen ingrijpen”, stelt het tweetal. ,,Door de huidige wereldwijde ontwikkelingen zie je in de markt dat de beweging naar voorspelbaar onderhoud versneld. Daar speelt Bakker met nieuwe onderhoudsconcepten en conditie monitoring op in.”

Het conditie monitoringssysteem kan zowel worden toegevoegd aan bestaande onderwatermotoren of standaard meegeleverd worden met nieuwe motoren.