Beleven waar het om draait bij trillings- en geluidsvraagstukken aan boord

“Een deugdelijke introductie in het gebied van trillingen en geluid aan boord van schepen, maar nu niet meer saai”, zo is de vernieuwde NMT training Onboard Noise & Vibration het beste te omschrijven. Lex Vredeveldt, Senior Scientist Naval Architect bij de onderzoeksgroep Structural Dynamics van TNO, vervolgt: “Als we aan boord zijn van een schip voor een klus en aan het werk gaan met opnemers, excitatie machines en geluidsbronnen, dan raakt iedereen geboeid.”

Meer informatie

Het voelbare en hoorbare als beste benadering voor de training dus. “Als je weet waar je fysiek mee bezig bent dan ben je gemakkelijker bereid om het geduld op te brengen om kennis te nemen van de relevante rekenmethoden, meetmethoden en experimentele technieken.”

Praktijkgedeelte aan de Delfste Schie

“We hebben een ponton gehuurd waarop we een kleine cabine plaatsen. Tijdens de training brengen we het ponton in trilling met een excitator en we zetten er geluidsbronnen op. Vervolgens laten we zien hoe je responsie kunt meten en wat je kunt doen om de situatie te verbeteren. We gaan tijdens de training ook rekenen aan de opstelling en aan oplossingen.”

Waar beginnen bij een trillings- of geluidsvraagstuk?

Houd jij je als ontwerper, superintendent, surveyor, inspecteur, leverancier, consultant bezig met het trillings- en geluidsaspect? Na het volgen van deze training ben je een gesprekspartner voor specialisten op dit gebied. “Misschien wel het belangrijkste; na de training heb je enig besef gekregen waar je moet beginnen als je met een trillings- of geluidsvraagstuk te maken krijgt. Bovendien weet je wie je moet mobiliseren en wat je in stelling moet brengen om vat te krijgen op het vraagstuk. Stel dat je bij een heftig trillend brugdek wordt geroepen dan weet je wat je moet doen om uit te zoeken of het een resonantie is en welke bron de trilling veroorzaakt. Ook heb je mogelijke oplossingen voor ogen.”

Unieke samenwerking

TNO werkt voor deze training samen met het MARIN en NMT. MARIN bespreekt in de cursus de hydrodynamische bronnen zoals de scheepsschroef, maar ook de zeegang en golfimpact. TNO neemt een aantal interne bronnen voor zijn rekening en de geluids- en trillingsresponsie. Via NMT ben je nu bekend geraakt met deze training. Meld je aan voor de trainingsdagen op 18 en 19 juni a.s. via deze link.