Diverse schepen compleet uitgerust met elektrotechniek van Piet Brouwer

MV Scot Carrier, de eerste uit een serie van zeven droge lading schepen is succesvol opgeleverd bij Royal Bodewes Shipyard. Piet Brouwer elektrotechniek leverde op de Scot Carrier van Scheepswerf Royal Bodewes het complete elektrische pakket, inclusief engineering, schakelborden en stuurhuis lessenaars. Ook leverde Piet Brouwer elektrotechniek de as generatoren, bowthruster drives, bowthruster motoren en branddetectie systemen. Zusterbedrijf Marble Automation leverde het alarm- en monitoring systeem.

De Bodewes Trader, “Dry Cargo” schepen variëren in lengte van 80 tot 100 meter en hebben een DWT van rond de 5.000 ton. Omdat de vier schepen voor verschillende opdrachtgevers zijn, ontwikkelde Piet Brouwer elektrotechniek een standaard concept met innovatieve en flexibele uitgangspunten. De technische uitrusting van ieder schip is flexibel, zodat er snel kan worden ingesprongen op klant specifieke eisen, zoals wijzigingen in leveranciers, generator opstelling, bruglessenaar of lading specifieke eisen. Ook kan het verlichtingspakket in overleg met de klant samengesteld worden, op basis van LED of conventionele verlichting. Daarbinnen kan er gekozen worden uit diverse merken, om zodoende tot een passend geheel te komen.

MV Tasman

Momenteel is Piet Brouwer elektrotechniek druk bezig met het installeren van de elektrische installatie aan boord van MV Tasman, de tweede uit de serie van zeven Bodewes Trader schepen. MV Tasman wordt naar verwachting eind maart opgeleverd.

MS Eastern Rock

Op korte termijn wordt door Piet Brouwer elektrotechniek in de haven van Urk gestart met de werkzaamheden aan boord van MS Eastern Rock. De opvolger van de MS Western Rock is het elfde schip dat door Hartman Shipbuilding wordt gebouwd en het derde schip in deze serie. MS Eastern Rock is bijna 93 meter lang en beschikt over een “Roll-on Roll-off” systeem waarmee de vracht direct aan boord gereden kan worden zonder gebruik van een extra kraan en een “Open Top” waarmee (deels) zonder gesloten luiken kan worden gevaren. Piet Brouwer elektrotechniek verzorgt op dit schip de engineering, installatie en levering van de complete elektrotechnische installatie en levert het verlichtingspakket, de navigatieverlichting, branddetectiesysteem, tankmetingsysteem en sensoren, boeg- en hekschroef motoren met daarbij de aansturing en de interne communicatie systemen. Zusterbedrijf Marble Automation levert het alarm- en monitoring systeem. De engineering en panelenbouw is inmiddels afgerond en het team Piet Brouwer elektrotechniek staat in de startblokken om aan boord te gaan. De Hartman R2 Carrier van 3285 dwt wordt naar verwachting eind mei opgeleverd.

Eco Bulk carriers

De eco bulkcarriers Arklow Wave en Arklow Wind van de Groningse scheepswerf Ferus Smit zijn te water gelaten in het Duitse Leer. Piet Brouwer elektrotechniek leverde de E-installatie aan boord van de bulkcarriers en is verantwoordelijk voor het complete pakket van engineering, schakelborden, stuurhuislessenaars, as generatoren, thrusters, alarmsystemen en branddetectie systemen. Ook verzorgde Piet Brouwer elektrotechniek de gehele installatie en inbedrijfname. De 149,5 meter lange en 19,4 meter brede schepen van 16.500 dwt zijn de eerste twee uit een serie van vier.