Elektrotechnisch specialist Bakker Sliedrecht speelt grote rol bij ombouw Bokalift 1

Elektrotechnisch installatiebedrijf Bakker Sliedrecht speelde een grote rol bij het ombouwen van het zware ladingschip Finesse van Boskalis tot het kraanschip Bokalift 1. Na de feestelijke ingebruikname zet Boskalis het kraanschip in om windparken op zee te bouwen, olie- en gasplatforms te installeren en te ontmantelen en voor bergingsactiviteiten.

Door zijn enorme vrije dek van 165 bij 43 meter en door de midscheepse, draaiende kraan van Huisman, met een capaciteit van 3000 ton hefvermogen, kan de Bokalift 1 twee keer zoveel lading meenemen als bestaande kraan- en werkschepen. Dankzij het innovatieve dynamic positioning 2-system (DP2) blijft het schip te allen tijde stabiel op zijn plaats liggen.

Bakker Sliedrecht was tijdens de ombouw verantwoordelijk voor de supervisie en de coördinatie tussen opdrachtgever en alle deelnemende elektrotechnische partijen. Zowel tijdens de ombouw op de Keppel-werf in Singapore, de installatie van de kraan bij Huisman in China als tijdens de intensieve FMEA-testen in Kaapstad.

Bij de ombouw werden de grote ballastanks, die het zware ladingschip gebruikte om zich gedeeltelijk af te laten zinken, omgebouwd tot droge ruimtes voor dieselgeneratoren en schakelborden. Die zijn nodig voor de nieuwe thrusters die het schip in positie houden. Voor DP2 moest Bakker Sliedrecht alle elektrotechnische installaties en aandrijfsystemen – bestaand en nieuw – zodanig uitvoeren, dat het systeem altijd door kan draaien. Bijvoorbeeld bij uitval van een schroef of generator of bij een andere calamiteit. Dit is voor de inzet bij offshore-projecten van groot belang.

Bakker Sliedrecht begeleidde het bedrijf al het elektrotechnische installatiewerk en de inbedrijfstelling. Alle elektrische installaties, schakelkasten, motoren en generatoren werden in Sliedrecht of elders in Europa geproduceerd en naar de werf in Singapore getransporteerd. In de tweede fase assisteerde het bedrijf bij de installatie van de kraan. In de derde fase werd het kraanschip voor de kust bij Kaapstad onderworpen aan een groot aantal testen voor de Failure Mode and Effects Analysis (FMEA).

“Bakker had de opdracht om de conversie in 12 maanden te realiseren. Dat is gelukt en dat is heel snel voor een dergelijk project,” zegt projectleider Johan van Hal. “Voor Boskalis waren onze knowhow, praktische werkwijze, betrouwbaarheid en flexibiliteit reden om ons het project te gunnen.”