Dit evenement is geweest Bekijk komende evenementen
Voltooid, rechts vindt u enkele alternatieven

Handelsmissie Cruisemarkt 2018 (VOL)

Veel bedrijven zijn je voorgegaan en kwamen enthousiast terug met interessante nieuwe contacten en leads. Sommigen konden zelfs meteen op korte termijn leveren. Het is niet voor niets dat we nu alweer mogen spreken van de vijfde editie van deze populaire handelsmissie Cruisemarkt. Van maandag 5 maart t/m zaterdag 10 maart organiseert Netherlands Maritime Technology (NMT) deze in samenwerking met het Nederlandse Consulaat-Generaal in Miami. Ook voor deze editie staan er weer interessante bezoeken op het programma in zowel Miami als Fort Lauderdale. Er wordt gewerkt aan een programma dat jouw bedrijf op het juiste niveau binnen brengt bij decision makers bij de in Miami en Fort Lauderdale gevestigde rederijen.

Organisator

De handelsmissie heeft de maximale aantal deelnemers bereikt, het is daardoor niet meer mogelijk om aan te melden.

Programma

Bezoeken worden gepland met partijen zoals: Disney Cruise Line, Royal Caribbean (Royal Caribbean, Celebrity & Azamara), Holland America Group (Princess, Seabourn & Holland America Line), Norwegian Cruise Line (incl. Prestige), Carnival Cruise Line, Virgin Cruises, Silversea, MSC, Windstar Cruises en V.Ships.

Naast de afspraken met de rederijen is er voldoende tijd voor het bezoeken van de beurs Seatrade Cruise Global 2017, waar vertegenwoordigers vanuit de cruise industrie van over de hele wereld aanwezig zijn. Een aantal van de afspraken gaat ook plaatsvinden direct op de beurs.

Globaal programma:

Maandag 5 maart: inbound flight
Dinsdag 6 en woensdag 7 maart: afspraken rondom de beurs Seatrade Cruise Global in Fort Lauderdale.
Donderdag 8 en vrijdag 9 maart: afspraken in Miami.
Zaterdag 10 maart: outbound flight.

Het volledige programma wordt binnenkort gepubliceerd.

Marktinformatie Cruisemarkt; veel cruiseschepen in aanbouw

Volgens het gezaghebbende blad Cruise Industry News bevatte het wereldwijde orderboek in augustus 2017 maar liefst 89 cruiseschepen met opleveringen in de periode 2017-2026. De schepen in aanbouw zijn gemiddeld ook nog eens enorm groot: meer dan 100.000 GT (bruto tonnage) met enkele duizenden passagiers per schip. Er is echter voor ieder wat wils: naast de zeer grote schepen voor de massamarkt boven de 100.000 GT lopen ook de zeer luxe schepen tot zo’n 60.000 GT erg goed. Maar de laatste tijd zijn het vooral de expeditieschepen die de aandacht trekken. Dit zijn kleinere cruiseschepen, zeer luxe uitgevoerd maar vooral ook zeer stevig, met het oog op het verkennen van gebieden als de Noordpool en Antarctica. Deze schepen moeten ook voldoen aan de nieuwe Polar Code van de IMO, waar bestaande expeditieschepen niet aan voldoen. Er is op het moment sprake van een ware hausse aan orders voor dit type schip, maar angst voor overcapaciteit is niet nodig: er moeten nog zo’n 30 tot 40 bestaande expeditieschepen, veelal gebouwd in de jaren ’70 en ‘80, vervangen worden. Tot slot is er nog een bloeiende markt voor riviercruiseschepen, waarin Nederlandse scheepswerven een groot aandeel hebben.

De cruisemarkt is ook nog eens extra bijzonder omdat het nog steeds een hoofdzakelijk Europese aangelegenheid is. Op een enkel schip na worden alle grote cruiseschepen in Europa gebouwd. De Chinezen hebben echter grote ambities in de cruise nieuwbouw: in februari 2017 werd definitief een deal getekend tussen Carnival, Fincanteri en het Chinese CSSC. In 2023 moet het eerste grote, in China gebouwde cruiseschip, af zijn. Er volgt in ieder geval één zusterschip, maar reken maar op meer. Inmiddels is er ook een order voor de eerder genoemde expeditieschepen geplaatst bij een Chinese werf.

De Chinese markt staat sowieso erg in de belangstelling in de cruisewereld op dit moment. De Chinese markt haalde in 2016 de Britse markt in om de tweede cruisemarkt van de wereld te worden, na de VS. Het aantal Chinese passagiers stijgt explosief. Maakten in 2016 2,1 miljoen Chinezen een cruise, in 2020 zal dat verdubbeld zijn naar ruim 4 miljoen. Veel nieuwe schepen zijn daarom ook aangepast aan de Chinese smaak en voorkeuren.

Veel aandacht voor verduurzaming
De cruise-industrie maakt een bloeitijd door, maar ligt ook sterk onder het vergrootglas van milieu-organisaties en regelgevende instanties. Alle cruiserederijen besteden daarom veel aandacht aan het verminderen van uitstoot van schadelijke stoffen en het verlagen van het energieverbruik. Duurzaamheid is dus beslist geen modewoord in deze sector. Inmiddels zijn er 16 grote cruiseschepen in aanbouw die op LNG zullen varen en er worden al op grote schaal zwavelscrubbers ingebouwd in bestaande cruiseschepen. Marktleider Carnival heeft inmiddels scrubbers ingebouwd op 60 schepen, met meer in aantocht. Ook zaken als walstroom en duurzame LED-verlichting worden bijvoorbeeld toegepast.

De cruise-industrie staat dus enorm in de aandacht wereldwijd en de nieuwbouwprogramma’s zijn nog lang niet voltooid. Daarnaast is er ook een zeer grote industrie die zich richt op het up-to-date houden van de bestaande vloot.

Kosten

De kosten aan deze handelsmissie bedragen € 950,- excl. BTW. Bedragen zijn exclusief reis- en verblijfskosten.

Kortingsmogelijkheid

Mogelijk kan jouw MKB-bedrijf door gebruikmaking van de missievoucher t/m € 1.500 korting krijgen op Trade activiteiten van NMT. Klik hier voor meer informatie.

Aanmelden

De handelsmissie Cruisemarkt gaat door bij minimaal 8 deelnemers. De groep bestaat uit maximaal 12 deelnemers.

Het maximum aantal deelnemers is behaald. U kunt uw interesse melden bij Joëlla Lucas om op de wachtlijst geplaatst te worden.

Meer informatie?

Neem voor meer informatie contact op met Trade Promotion Manager Joëlla Lucas via T 088 44 51 024 of E lucas@maritimetechnology.nl.