Dit evenement is geweest Bekijk komende evenementen
Voltooid, rechts vindt u enkele alternatieven

Handelsmissie Cruisemarkt Miami 2019 (VOL)

Veel bedrijven zijn je voorgegaan en kwamen enthousiast terug met interessante nieuwe contacten en leads. Sommigen konden zelfs meteen op korte termijn leveren. Het is niet voor niets dat we nu alweer mogen spreken van de zesde editie van deze populaire handelsmissie Cruisemarkt in Miami. Van zondag 7 april t/m vrijdag 12 april 2019 organiseert Netherlands Maritime Technology (NMT) deze in samenwerking met het Nederlandse Consulaat-Generaal in Miami. Ook voor deze editie wordt er weer gewerkt aan een interessant programma met bezoeken aan de grote cruiserederijen.

Organisator

Hilco Oortwijn, Sales Manager International Business Group Maritime  bij ERIKS Econosto heeft in 2017 en 2018 meegedaan aan de missie. “Een prima georganiseerde handelsmissie door NMT i.s.m. het Nederlands consulaat in Miami. Deze missie brengt je in een week tijd in contact met de beslissers bij de Cruise Liners. Zeer effectief en zinvol. We verwachten ook zeker meer aanvragen en orders van de bezochte bedrijven, met name voor de vervangingsmarkt.”

Programma

Bezoeken worden gepland met partijen zoals: Disney Cruise Line, Royal Caribbean (Royal Caribbean, Celebrity & Azamara), Holland America Group (Princess, Seabourn & Holland America Line), Norwegian Cruise Line (incl. Prestige), Carnival Cruise Line, Virgin Cruises, Silversea, MSC, Windstar Cruises en V.Ships.

Naast de afspraken met de rederijen is er voldoende tijd voor het bezoeken van de beurs Seatrade Cruise Global 2019, waar vertegenwoordigers vanuit de cruise industrie van over de hele wereld aanwezig zijn.

Marktinformatie Cruisemarkt; veel cruiseschepen in aanbouw

Volgens het gezaghebbende blad Cruise Industry News bevatte het wereldwijde orderboek in juli 2018 maar liefst 106 cruiseschepen met opleveringen in de periode 2018-2027. De schepen in aanbouw zijn gemiddeld ook nog eens enorm groot: bijna 94.000 GT (bruto tonnage) met enkele duizenden passagiers per schip. Er is echter voor ieder wat wils: naast de zeer grote schepen voor de massamarkt boven de 100.000 GT lopen ook de zeer luxe schepen tot zo’n 60.000 GT erg goed.

Maar de laatste tijd zijn het vooral de expeditieschepen die de aandacht trekken. Dit zijn kleinere cruiseschepen, zeer luxe uitgevoerd maar vooral ook zeer stevig, met het oog op het verkennen van gebieden als de Noordpool en Antarctica. Deze schepen moeten ook voldoen aan de nieuwe Polar Code van de IMO, waar bestaande expeditieschepen niet aan voldoen. Er is op het moment sprake van een ware hausse aan orders voor dit type schip. Volgens het market forecast report van SEA Europe van afgelopen juni zal het aantal orders voor dit scheepstype voorlopig nog wel even blijven doorzetten. Er is namelijk een grote vraag naar dit type schip en de huidige vloot is aan het verouderen. Echter, op de lange termijn zal de aandacht weer verschuiven naar grotere, allround inzetbare cruiseschepen. Desondanks zullen de expeditiecruiseschepen een rol van betekenis blijven spelen.

Ondanks het grote aantal expeditieschepen in het cruiseorderboek, is angst voor overcapaciteit ongegrond: zoals hierboven al was aangegeven, is de huidige vloot aan het verouderen en zijn veel bestaande expeditieschepen aan vervanging toe. Tot slot is er nog een bloeiende markt voor riviercruiseschepen, waarin Nederlandse scheepswerven een groot aandeel hebben.

De cruisemarkt is ook nog eens extra bijzonder omdat het nog steeds een hoofdzakelijk Europese aangelegenheid is. Op een enkel schip na worden alle grote cruiseschepen in Europa gebouwd. De Chinezen hebben echter grote ambities in de cruise nieuwbouw: in februari 2017 werd definitief een deal getekend tussen Carnival, Fincanteri en het Chinese CSSC. In 2023 moet het eerste grote, in China gebouwde cruiseschip, af zijn. Er volgt in ieder geval één zusterschip, maar reken maar op meer. Er staat namelijk een optie open voor de bouw van vier extra schepen. In maart 2017 is er ook een order geplaatst voor vier expeditieschepen bij een Chinese werf, China Merchants Industry Holding Ltd, met een optie voor nog eens zes expeditieschepen. Van een van deze expeditieschepen is de bouw al begonnen, op 16 maart 2018.

Veel aandacht voor verduurzaming

De cruise-industrie maakt een bloeitijd door, maar ligt ook sterk onder het vergrootglas van milieu-organisaties en regelgevende instanties. Alle cruiserederijen besteden daarom veel aandacht aan het verminderen van uitstoot van schadelijke stoffen en het verlagen van het energieverbruik. Duurzaamheid is dus beslist geen modewoord in deze sector. Inmiddels zijn er 19 grote cruiseschepen in aanbouw die op LNG zullen varen en er worden al op grote schaal zwavelscrubbers ingebouwd in bestaande cruiseschepen. Marktleider Carnival heeft inmiddels scrubbers ingebouwd op 60 schepen, en is voornemens in 2020 de 85 te halen.

De cruise-industrie staat dus enorm in de aandacht wereldwijd en de nieuwbouwprogramma’s zijn nog lang niet voltooid. Daarnaast is er ook een zeer grote industrie die zich richt op het up-to-date houden van de bestaande vloot. Ook de Nederlandse scheepsreparatiesector zet zich in om een marktaandeel te veroveren in deze “refit”markt.

Kosten

De kosten aan deze handelsmissie bedragen € 1.050,- exclusief BTW. Bedragen zijn exclusief reis- en verblijfskosten.

Kortingsmogelijkheid

Mogelijk kan jouw mkb-bedrijf door gebruikmaking van de missievoucher t/m € 1.500 korting krijgen op Trade activiteiten van NMT. Klik hier voor meer informatie.

Aanmelden voor wachtlijst

De handelsmissie Cruisemarkt gaat definitief door en is vol. Inschrijven voor de wachtlijst kan door een mail te sturen naar: lucas@maritimetechnology.nl.

Meer informatie?

Neem voor meer informatie contact op met Trade Promotion Manager Joëlla Lucas via T 088 44 51 024 of lucas@maritimetechnology.nl.