Dit evenement is geweest Bekijk komende evenementen
Voltooid, rechts vindt u enkele alternatieven

Indonesia Maritime Expo 2017

In april 2016 tekende minister Schultz van Haegen een samenwerkingsovereenkomst met de Indonesische minister Marsudi van Buitenlandse Zaken met het doel samenwerking op maritiem vlak te intensiveren. De belangrijkste thema’s hierbij waren; havenontwikkeling, scheepsbouw en visserijlogistiek. De Indonesische president Widodo bracht eerder een bezoek aan de Maasvlakte II en de Maeslantkering. De tijd is nu rijp voor een intensieve Nederlandse inbreng. Netherlands Maritime Technology (NMT) organiseert van 10 t/m 12 oktober 2017 een Holland Paviljoen op de beurs Indonesia Maritime Expo in Jakarta. Reserveer nu uw stand.

Organisator

knop_meld_u_aan

Zes redenen om te kiezen voor deelname via het Holland Paviljoen

1) Door de opvallend Nederlandse uitstraling die het Holland Paviljoen typeert, weet de beursbezoeker die op zoek is naar kwaliteit en innovatief vakmanschap u zeker te vinden.

2) Het Holland Paviljoen van 90 m2 is goed gelegen. Een toplocatie voor bedrijven die het verdienen in de spotlights te staan. Kies zelf het gewenste aantal meters. Er geldt een minimale hoeveelheid meters voor uw stand, geen maximale.

3) Bespaar tijd en moeite. Neem heerlijk ontzorgd deel aan Indonesia Maritime Expo. NMT maakt het voor u mogelijk en biedt u ook het comfort van de beschikbaarheid over WiFi.

4) De gezelligheid van het samen met andere Nederlandse maritieme bedrijven deelnemen aan een beurs. Via het Holland Paviljoen bouwt u aan en onderhoudt u uw maritieme netwerk.

5) Nodig al uw (potentiële) klanten uit voor de Holland Networking Reception.

6) NMT brengt de ‘Hollandse touch’ mee. Het overwegend Nederlandse barpersoneel zorgt ervoor dat u uw dag kunt starten met verse koffie. Ook kaas, pepermuntjes en drop reizen met u mee.

Holland Paviljoen

Deelname is inclusief:

  • Standbouw inclusief uiting van uw bedrijfslogo en bedrijfsnaam
  • Standinventaris, elektra en verlichting
  • Gezamenlijke centrale lounge met catering, exclusief lunch
  • Holland netwerkreceptie
  • Aanbod NMT reis- en transsportarrangement
  • Gezamenlijke PR
  • WiFi beschikbaar op het Holland Paviljoen
  • Ondersteuning vanuit NMT

Oppervlakte paviljoen

90 m2

Kosten

De prijs per m2 voor leden van Netherlands Maritime Technology bedraagt € 525,- excl. BTW per deelnemer. De kosten per m2 voor niet-leden bedragen € 625,- excl. BTW per deelnemer. Er geldt een minimale afname van 9 m2 per bedrijf. Prijzen zijn excl. reis- en verblijfskosten.

Paneelpresentatie in Holland Lounge

Net als voorgaande editie is het ook deze keer mogelijk om een paneelpresentatie in de Holland Lounge te boeken. Informeer naar de mogelijkheden bij Marjan Lacet. De investering hiervoor bedraagt € 2975,-.

Kortingsmogelijkheid

Mogelijk kan uw MKB-bedrijf door gebruikmaking van de missievoucher t/m € 1.500 korting krijgen op Trade activiteiten van NMT. Klik hier voor meer informatie.

Indonesia Maritime Expo

IME is de belangrijkste internationale beurs en conferentie voor de Indonesische maritieme industrie en wordt georganiseerd door PT Reed Exhibitions Panorama met steun van de Indonesische regering. Dit evenement is een ‘one-stop’ tentoonstelling, met een high-level conferentie waarbij netwerksessies georganiseerd  worden voor Indonesische, maar ook voor internationale maritieme spelers. Het evenement wordt gezien als een perfect platform voor de veelbelovende Indonesische markt. De organisatie verwacht dat ongeveer 190 exposanten uit zo’n 12 landen zullen deelnemen.

Tijdens de beurs zal er een vol programma zijn met georganiseerde conferenties, seminars, netwerkevents en ook een ‘hosted buyer program’. Dit programma houdt in dat verschillende ‘buyers’ uit de omliggende landen worden ingevlogen om op de beurs aanwezig te zijn en de gelegenheid krijgen om exposanten te ontmoeten.

De Indonesische markt

Het orderboek van Indonesische werven bevatte eind mei 2017 zo’n 137 zeeschepen met een totaal tonnage van zo’n 226.000 GT. Dit is ongeveer 30 procent meer dan wat er in Nederland gemiddeld op een jaar opgeleverd wordt. Het werkelijke aantal schepen in bestelling ligt waarschijnlijk veel hoger, omdat veel kleine en speciale schepen ontbreken. Zo is Indonesië een van de grootste producenten van sleepboten in aantallen en is de bouw van marineschepen bij de werf PT Pal in Surabaya de laatste jaren enorm toegenomen. Dat laatste gebeurt niet alleen voor de eigen marine, maar ook voor buitenlandse marines.

Jaarlijks produceert Indonesië gemiddeld ruim 360 schepen per jaar, goed voor ruim 200.000 GT per jaar. Daarmee staat het land in de internationale ranglijstjes maar een paar plekken onder Nederland, dat weliswaar veel minder schepen produceert maar met een groter tonnage. De bouw van grote aantallen kleine schepen is sowieso tot nu wel een kenmerk van de Indonesische scheepsbouw. Na een piek van ruim 650 schepen in 2013 is de productie in later jaren wel wat afgenomen door een verminderde behoefte aan sleepboten. Daar tegenover staat dat Indonesië in toenemende mate de productie van complexere schepen zoals veerboten zelf oppakt. Voorheen werden deze schepen tweedehands aangekocht in met name Japan. De Indonesische handelsvloot is ook aanzienlijk: volgens Clarkson bestond deze in november 2016 uit 8.162 schepen met een totaal tonnage van 14,7 miljoen GT. Daarmee is de Indonesische handelsvloot in een jaar tijd met bijna 1 miljoen GT en 400 schepen gegroeid! De vloot heeft dus een hoog groeitempo en bevat veel relatief kleine schepen, die vaak ook nog erg oud zijn. Er zit dus een enorm potentieel voor uitbreiding en vlootvernieuwing in Indonesië. De Indonesische overheid ziet graag dat deze schepen in eigen land gebouwd worden en heeft daarvoor hulp van buiten nodig.

De vraag naar meer schepen zal nog wel even aanhouden. Met een economische groei van 5 procent per jaar in 2016 en 2017 is Indonesië de sterkst groeiende grote opkomende markt momenteel. Gemiddeld zijn er de laatste jaren zo’n 130 nieuwbouwwerven actief in Indonesië om aan de vraag naar schepen te voldoen. Het grote cluster op het eiland Batam, met zo’n 70 werven, mag inmiddels bekend worden verondersteld, maar ook daarbuiten zijn er dus de nodige werven.

De Indonesische overheid heeft grote ambities op het gebied van de scheepsbouw. Zo moet er in 2020 capaciteit in Indonesië zijn om schepen tot 200.000 DWT (formaat van een “Capesize” bulker) te bouwen. Er is een onderzoeksinstituut opgezet (PDRKN) dat de ontwikkelingen op het gebied van design en engineering moet stimuleren. Daarnaast wil de overheid de lokale markt afschermen om zo vraag voor binnenlandse werven te scheppen. Die binnenlandse werven hebben echter buitenlandse kennis en toeleveranciers nodig. Een voorbeeld is de zeer vruchtbare samenwerking tussen Damen en PT Pal, die al geresulteerd heeft in twee high-tech fregatten voor de Indonesische marine.

Meer informatie & inschrijven

Klik hier om in te schrijven. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjan Lacet, Trade Promotion Manager bij Netherlands Maritime Technology, via T +31 (0)88 44 51 022 of E lacet@maritimetechnology.nl.

knop_meld_u_aan