Genomineerden Maritime Designer Award 2018 bekend

De genomineerden voor de Maritime Designer Award 2018 zijn bekend. Uit de inzendingen heeft de jury de volgende drie ontwerpers genomineerd: Erik Snijders (SeaOwls) met het ontwerp van een offshore wind installatie hefschip gebaseerd op het SOUL-patent, Gijsbert van Marrewijk (Berthan Research) met een studie naar toepassing van T-foils onder snelle schepen en Roy de Winter (C-Job Naval Architects & Engineers) met een methodiek om het scheepsontwerpproces te versnellen.

De Maritime Designer Award is bedoeld voor individuele ontwerpers, promovendi, recent afgestudeerden en startups die hun werk en aanpak onder de aandacht willen brengen. De Samenwerkende Maritieme Fondsen stellen aan de winnaar een bedrag van maximaal € 24.000 ter beschikking om verdere ontwikkeling van de betreffende ontwerpmethode of -oplossing financieel te stimuleren. Tijdens het Maritime Awards Gala in Amsterdam op 12 november dit jaar zal de uiteindelijke winnaar bekend worden gemaakt.

Erik Snijders heeft met zijn ontwerp een radicaal vernieuwend offshore wind installatie hefschip ontwikkeld, gebaseerd op het SOUL-patent. Het hefschip is 20% lichter dan de bestaande schepen en bij uitstek in staat om per week 6 windturbines van de volgende generatie (meer dan 10MW) te transporteren en installeren. Het ontwerp heeft een sterk verbeterde werkbaarheid tijdens installeren, met een soepele hefoperatie op een ongelijkmatige zeebodem, en maakt kortere laadtijd in de haven mogelijk. Gegeven de snelle groei van windenergie op zee voorziet dit in een behoefte van de markt.

Gijsbert van Marrewijk heeft in zijn onderzoek- en ontwikkeltraject voor de ‘Solar Boat Single Track Hydrofoil’ een nieuw systeem voor de aansturing van T-foils ontwikkeld en getest. Voor dit type foil zijn de weerstandsverliezen veel lager dan de gebruikelijk foil configuraties. Bijzonder aan dit systeem is de stabilisatiemethode waardoor het systeem eenvoudig te bedienen is in vlak water en in golven. De veilige vaart is middels proeven aangetoond. Hij onderzoekt momenteel samen met de Rotterdamse Watertaxi een eerste praktische toepassing van dit systeem.

Roy de Winter heeft een aantoonbare versnelling van het ontwerptraject kunnen realiseren met de  ‘Accelerated Concept Design’ methodiek. Vernieuwend daarin is met name de toepassing van inzichten uit wiskundige optimalisatietechnieken. Hierdoor zijn veel minder iteraties nodig waardoor het optimalisatieproces sneller gaat. Deze toepassing wordt ingezet in de ontwerpactiviteiten van C-Job om in de veelal korte beschikbare tijd voor het ontwerp beter optimale oplossingen te bepalen.

Voor meer informatie over de Maritime Designer Award en de genomineerden kun je contact opnemen met Marnix Krikke, Innovation & Human Capital Director Netherlands Maritime Technology, via 088 88 44 51 031 of krikke@maritimetechnology.nl.