Hatenboer-Water introduceert Plastic Free @Sea oplossing om het gebruik van plastic afval aan boord van schepen te verminderen

Eerste schepen inmiddels uitgerust met gefilterde watertappunten.

Meer informatie

Online calculator laat eigenaren en operators direct besparingen zien op aanschaf en logistieke kosten van flessenwater en plastic afvalreductie

Het verminderen van plastic afval is wereldwijd essentieel om het milieu te beschermen, ook in de scheepvaart. Om hieraan bij te dragen en om te voldoen aan vragen uit de markt, heeft het Nederlandse waterbehandelingsbedrijf Hatenboer-Water het ‘Plastic Free @Sea’ concept ontwikkeld dat vlooteigenaren een oplossing biedt. Met dit concept kunnen rederijen de tienduizenden plastic waterflessen aan boord terugbrengen tot vrijwel nul, waarbij ook nog eens een aanzienlijke kostenbesparing optreedt.

Hygiënisch hydrateren

Het concept omvat drie elementen: een contactloos watertappunt, een compact filtratiesysteem om schoon en smaakvol drinkwater te garanderen en herbruikbare flessen. Elk watertappunt heeft een sensor waardoor gebruikers eenvoudig en contactloos hun fles kunnen vullen waardoor de hygiëne gewaarborgd is. De belangrijkste onderdelen hebben sowieso een antimicrobiële bescherming die de groei van schimmels en meeldauw remt. Aangezien bemanningsleden aan boord door eerdere ervaringen vaak terughoudend zijn om water uit de watertanks te drinken, biedt Hatenboer-Water daarnaast on- en offline trainingen en informatie om alle bemanningsleden kennis te laten maken met de werking en veiligheid van de installaties.

Antwoord op twijfels

Verschillende regelgevende instanties hebben ambitieuze duurzaamheidsprogramma’s opgesteld. Eén daarvan is IMPA die de wens heeft geuit om het gebruik van plastic waterflessen aan boord onder haar leden in 2025 tot nul terug te hebben gebracht. Hiervoor moeten vlooteigenaren de vaak aanwezige bezorgdheid van de bemanning over de kwaliteit van het water wegnemen. Hatenboer-Water onderkent dit en heeft een breed informatiepakket ontwikkeld dat reders en bemanningen kunnen gebruiken. Denk hierbij aan posters en infographics, een digitaal magazine waarin het Plastic Free @Sea concept in (technisch) detail wordt uitgelegd, een praktische handleiding en, indien gewenst, trainingen.

Door het ontwerp zijn de units gemakkelijk te onderhouden en geeft het watertappunt duidelijk aan wanneer de filterelementen moeten worden vervangen. Tests met de eerste klanten hebben aangetoond dat bemanningsleden het systeem snel omarmen en overgaan op tapwater. Bijkomend voordeel is het niet meer slepen met pallets drinkwaterflessen en een forse ruimtebesparing.

Koplopers in de markt

Het Plastic Free @Sea-concept speelt in op de groeiende vraag vanuit de markt, legt Mark Knoester, Manager Water Quality bij Hatenboer-Water uit: “Verschillende koplopers in onze branche, zoals Wagenborg of ALP, hebben contact met ons opgenomen. Deze organisaties staan te trappelen om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken en zoeken naar manieren om deze te realiseren. Toen COVID uitbrak, lag de urgentie nog hoger en hebben we ons ervoor hard gemaakt om deze contactloze watertappunten met zeer goede voorfiltratie te introduceren. Al met al was het vrij eenvoudig om het Plastic Free @Sea-concept voor specifiek deze klanten uit te rollen, omdat ze de waterkwaliteit aan boord altijd al actief bewaken. Voor degenen die de waterkwaliteit van hun opslagtanks niet vertrouwen, hebben we een 3-staps filtratiesysteem toegevoegd, inclusief een omgekeerde-osmose membraan. We kunnen vooraf ook zelfs nog een risico-inventarisatie uitvoeren om alle drinkwatergerelateerde componenten te helpen verbeteren. Het komt met dit concept allemaal samen: aan de wal wil men graag besparingen doorvoeren met een korte terugverdientijd, terwijl de crew blij is met schoon en lekker drinkwater.”