Léon Bons en Jordy Buijks geven met hun team een tweede eeuw maritiem vakmanschap bij Ruijtenberg Shipyard vorm

Vroeger zeiden ze; een schip van Ruijtenberg gaat altijd een kilometer harder. Zo’n anekdote brengt meteen een lach op je gezicht. Ik ben gearriveerd bij Ruijtenberg Shipyard in Raamsdonksveer, perfect gelegen aan de rivier De Donge, die uitmondt in de Amer, welke weer overgaat in Hollands diep/ Nieuwe Merwede/ Bergsche Maas. Een blakend Hollandse, al ruim 100 jaar oude, middelgrote scheepswerf. Eigenaar Léon Bons en Technisch Directeur Jordy Buijks hebben op korte termijn tijd vrij gemaakt voor dit interview, hoewel de telefoon steeds roodgloeiend staat en de twee heren regelmatig worden gestoord. Het gaat goed met de scheepswerf. Geen dag is hetzelfde, geen maritieme uitdaging te groot. In 2021 zijn veel nieuwe activiteiten opgezet en de ambities voor de toekomst kregen vorm. Léon: “We willen uitbreiden op een locatie elders hier in de omgeving. We moeten al jarenlang te vaak nee verkopen aan onze klanten omdat onze werf vol ligt.”

Meer informatie

Ieder jaar anders door wisselende conjunctuur

De schommelingen van de economie maken ieder jaar anders bij Ruijtenberg Shipyard. Jordy: “Momenteel is de business case voor nieuwbouw of afbouw moeilijk. De afgelopen tijd liepen er wel enkele aanvragen, maar die lopen dan toch op niets uit. De staalprijzen liggen enorm hoog. De oorlog tussen Oekraïne en Rusland heeft de prijzen alleen maar verder doen stijgen.” Léon knikt: “We checken momenteel dagelijks bij onze staalleveranciers de prijzen en hebben ook speculatief extra staal ingekocht.” Jordy: “We verwachten een dip in nieuw- en afbouw die nog wel een tijdje kan gaan duren.” De mannen spreken onderling over de vijf verlengingen die in 2020 nog plaatshadden op de werf. Jordy: “Toen was de business case nog goed voor schippers om bij langdurige contracten het schip aan te passen aan de te verwachten lading. De kosten voor de verlenging waren bijvoorbeeld binnen enkele jaren terugverdiend. Dat is nu toch wel een ander verhaal. We zien nu nog steeds wel dit soort aanvragen, maar dan gaat het vaak echt om hele speciale samenwerkingsverbanden tussen de schipper en de klant. Ook komen in uitzonderlijke gevallen inkortingen voor. Zo hielden we ons in 2021 bezig met de inkorting van een schip. De inkorting was nodig om het schip voor een klant klaar te maken voor een speciaal vaargebied.”

Twee overnames met directe resultaten

Eind 2021 nam Ruijtenberg Shipyard EBR Marine over uit Lage Zwaluwe. Nadat het bedrijf faillissement had aangevraagd. Léon: “De overname bood ons mooie kansen. Zo was EBR Marine gespecialiseerd in het maken van onder andere stuurhuizen, ankerlieren en autokranen voor zee- en binnenvaartschepen. Stuurhuizen bijvoorbeeld, kochten we altijd in. Nu kunnen we die service zelf aanbieden aan onze klanten. We zijn blij dat ook het personeel de overstap wilde maken naar ons. Inmiddels hebben we door deze overname dus ook al twee opdrachten liggen voor de realisatie van nieuwe stuurhuizen, waarvan we met de eerste vandaag zijn gestart.” Het is niet de enige overname die de scheepswerf deed in 2021. Ook de afbouwtak van Buijks Maritiem werd overgenomen begin 2021. Daarmee werden ook twee afbouwopdrachten binnengehaald die in 2021 zijn gerealiseerd. Een droge lading schip voor een Nederlandse klant en een motor tankerschip voor een Zwitserse klant.” Ruijtenberg Shipyard zette meer mooie stappen in 2021. Zo werd sterker ingezet op het leveren van 24/7 support wereldwijd. Ook kreeg het constructiewerk meer vorm. Maar liefst 260 stallingsbokken werden in elkaar gelast door het team van Ruijtenberg Shipyard. De bokken worden gebruikt voor het droogleggen van pleziervaartschepen in de winter. De naam van de scheepswerf werd in 2021 ook gewijzigd. Offshore Ruijtenberg maakte plaats voor het breder gepositioneerde en internationaal herkenbare ‘Ruijtenberg Shipyard’. Verder is de scheepswerf begonnen met het meekijken met de klant naar subsidiemogelijkheden voor bijvoorbeeld hermotorisering en gaat het zich dit jaar ook richten op het bouwen van aluminiumelementen voor de jachtbouw. Léon: “We doen heel veel meer dan onze vaste klantenkring weet. Die boodschap gaan we dit jaar verder uitdragen.”

Verder lezen? Dit interview met beide heren vind je in de NMT Magazine jaarspecial die eind mei is verschenen. Digitaal vind je de uitgave hier. Alleen dit artikel lezen? Klik hier!