Page 14

Composieten Magazine

Hergebruik Tekst: John Ekkelboom TIJDENS ONTWERPFASE NADENKEN OVER HERGEBRUIK In moderne passagiersvliegtuigen is veel composiet verwerkt. Ook de automobielindustrie omarmt deze kunststof steeds meer als bouwmateriaal. In de jachtbouw is composiet inmiddels evenmin weg te denken. In al deze gevallen valt de keuze op dit materiaal omdat het sterk en licht is, een lange levensduur heeft en nauwelijks onderhoud vergt. Volgens Ben Drogt, adviseur en eigenaar van BiinC composites, innovations & sustainability in Zwolle, leidt de kwaliteit van het materiaal helaas ook tot problemen. ‘Composieten gaan heel erg lang mee. Als de motor is versleten of het interieur is gedateerd, is de kunststof nog in goede staat. Composiet verliest in de loop der tijd weinig eigenschappen onder invloed van zonlicht en water. Als er dan sprake is van end of use zit je opgescheept met x-honderd kilo materiaal. Metaal en hout kun je recyclen, maar bij composiet is dat minder eenvoudig.’ Downgrading Het probleem is dat grote producten van composiet meestal thermohardende harsen bevatten. In tegenstelling tot thermoplastische harsen kunnen die niet worden omgesmolten. Drogt, die voorheen als afgestudeerd vliegtuigbouwkundig ingenieur bijna 25 jaar bij DSM onderzoek deed naar composieten, zegt dat composieten na gebruik zelden voor dezelfde toepassing bruikbaar zijn. ‘Je hebt altijd met downgrading te maken. Tijdens recycling wordt het materiaal meestal vermalen. Je krijgt kortere vezels die niet meer geschikt zijn voor de originele toepassing. In tegenstelling tot lange vezels kunnen die de grote krachten niet aan. Je moet dan nadenken wat je er vervolgens mee doet.’ Cementindustrie Als goed voorbeeld van lifecycle management noemt Drogt de windmolenindustrie. De eerste windmolens van zo’n 25 jaar geleden, die per stuk slechts een paar honderd kilowatt leveren, zullen geleidelijk worden vervangen door veel grotere exemplaren met een vermogen van maar liefst vijf megawatt. Van zowel de oude als de moderne windmolens zijn de bladen van composiet. De vraag is nu wat er met de oude windmolens, die eigenlijk nog in een goede conditie verkeren, moet gebeuren. Een Duits recyclingbedrijf, dat grondstoffen produceert voor de cementindustrie, heeft een interessante oplossing aangedragen. Drogt: Composiet heeft een lange levensduur. Na gebruik verkeert het materiaal vaak nog in een goede conditie. Probleem is dat er slechts beperkte mogelijkheden zijn om composiet te recyclen. Lifecycle management moet zinvolle herbestemmingen mogelijk maken. 14


Composieten Magazine
To see the actual publication please follow the link above