Page 15

Composieten Magazine

‘De cementindustrie is een energieverslinder. Het recyclingbedrijf heeft bedacht om composiet, waarin hoogcalorische harsen zitten, te gebruiken als brandstof. De glasvezels die overblijven, dienen als grondstof voor cement. Hoewel je ook hier met downgrading hebt te maken, is dit een mooie gecombineerde aanpak. Het Duitse bedrijf is overigens niet alleen geïnteresseerd in bladen van windmolens. Een schip van composiet dat end of use is, is ook welkom.’ Besparing brandstof Drogt, die bedrijven adviseert over de mogelijkheden en onmogelijkheden van composiet, raadt scheepbouwers aan tijdens het ontwerp van schepen rekening te houden met het cradle to cradle-concept, zodat in een vroege fase al duidelijk is hoe composiet later hergebruikt kan worden. Diana de Graaf, consultant op de afdeling Cleantech en Sustainability van EY – voorheen Ernst & Young – onderstreept het belang hiervan. Zij geeft klanten adviezen over hoe ze de duurzaamheid van hun producten of productketens kunnen verbeteren. ‘Je kunt als scheepbouwer bijvoorbeeld ook met de klant afspreken dat je na afschrijving het schip terugneemt, om het vervolgens te vernieuwen of te laten verwerken en onderdelen ervan te hergebruiken. Zo zal de milieu-impact lager uitvallen.’ De Graaf heeft onder andere de duurzaamheidsimpact van bruggen van het lichte composiet gemeten en vergeleken met die van staal en beton. Hieruit bleek dat composiet bruggen niet beter scoren. ‘Maar een brug is statisch. Transportmiddelen van composiet, zoals vrachtwagens en schepen, hebben daarentegen meer profijt van het lichte gewicht. Het brandstofverbruik levert het grootste aandeel in de totale milieu-impact van de levenscyclus van een voertuig. Als je van dat verbruik enkele procenten kunt afhalen, hebben klant en milieu veel gewonnen.’ Hergebruik “Metaal en hout kun je recyclen, maar bij composiet is dat minder eenvoudig” 15


Composieten Magazine
To see the actual publication please follow the link above