Page 6

Composieten Magazine

Tekst: John Ekkelboom Het ingenieursbureau Solico in het Brabantse Oosterhout is gespecialiseerd in het ontwerpen van constructies in composiet. Voor dat ontwerpen, onder andere voor de nautische industrie, is het uiteraard noodzakelijk om goed op de hoogte te blijven van de productietechnieken. Volgens directeur Hans Muller zijn er op dit moment twee verschillende gesloten maltechnieken van belang. Een daarvan is vacuüminfusie. Hierbij worden in een mal droge vezels gelegd en omsloten door folie. Door de ruimte tussen de folie en de mal vacuüm te zuigen en hars te injecteren, nemen de geïmpregneerde vezels de inwendige vorm van de mal aan en harden ze uit. Prepregs Bij de andere gesloten maltechniek wordt de mal gevuld met prepregs. Dit zijn met hars voorgeïmpregneerde vezels die laag op laag als een soort bladerdeeg in de mal gaan. Ook nu gaat er een folie omheen en volgt het vacuümtrekken, maar dit keer afgerond met een opwarming bij hoge temperaturen in speciale ovens. Muller: ‘Dit is een mooi en schoon proces maar nog te duur en arbeidsintensief. De kwaliteit die je verkrijgt, is erg hoog. Tot voor kort paste alleen de vliegtuigbouw deze techniek toe. Nu gebeurt dat ook bij high-end schepen en sportartikelen zoals golfclubs en frames voor racefietsen. Voor de commerciële scheepsbouw zijn prepregs nog te duur.’ Negatief model overslaan Vacuüminfusie is volop in ontwikkeling, zegt Muller. Hij verwacht dat in de toekomst hiermee zelfs schepen tot 100 meter lengte gemaakt kunnen worden. Tevens voorziet hij de komst van industrieel bouwen van schepen van composiet. Met waterstraalsnijden zullen schotten en dekken dan op maat worden gemaakt en als puzzelstukjes aan elkaar gekoppeld, om het geheel vervolgens in één keer in een scheepsromp te laten zakken. Ook de sectiebouw, zoals bij metalen schepen, behoort tot de mogelijkheden door secties aan elkaar te lamineren. Verder is er een belangrijke ontwikkeling op het gebied van mallen voor grote series. Het bedrijf mouldCAM uit Heerenveen, dat onder andere mallen voor scheepsrompen en -dekken van composiet maakt, heeft een procedé ontwikkeld waarbij de productiefase van de plug – het positieve model – wordt overgeslagen door direct een negatieve Productie INDUSTRIEEL produceren van co mposiet producten Producten van composiet worden doorgaans in gesloten mallen onder vacuüm gemaakt. Dit geldt ook binnen de scheepsbouw. Beperkt deze sector de toepassing van composiet nog vooral tot jachten, naar verwachting zal straks de commerciële scheepsbouw deze kunststof ook omarmen wanneer sectiebouw en een industriële aanpak mogelijk worden. 6


Composieten Magazine
To see the actual publication please follow the link above