Page 17

NMT Magazine 2, oktober 2014

17 workshops brengen wij de mkb-bedrijven en reders met elkaar in contact, zodat zij met elkaar van gedachten kunnen wisselen over de genoemde problematiek en mogelijke oplossingsrichtingen. Het gaat daarbij om techniek en bedrijfsvoeringsvraagstukken.’ FPSO Afgelopen juni was er zo’n workshop bij gastbedrijf Bluewater Energy Services BV in Hoofddorp. Dit bedrijf ontwerpt en opereert Floating Production Storage and Offloading-schepen. Deze FPSO’s produceren olie en gas op zee en liggen voor anker op een vaste locatie. De opdracht van Bluewater aan de toeleveranciers was om na te denken over welke innovaties nodig zijn om dergelijke schepen onbemand te kunnen laten functioneren met ondersteuning vanaf de wal. Clemens van der Nat, hoofd van de tenderafdeling van Bluewater, vertelt dat het bedrijf een zo klein mogelijke bemanning nastreeft omdat het werken met olie en gas veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. Bovendien is het verplaatsen van taken offshore naar de shore efficiënter en uiteraard kostenbesparend. Sensortechnologie De vraagstelling van Bluewater leverde volgens Van der Nat tijdens de workshop een interessante brainstormsessie op. “Wij wilden weten welke beperkingen er nog zijn om een FSPO onbemand te laten functioneren en wat er nodig is om de noodzakelijke Shore Support te kunnen bieden. Een van de beperkingen blijkt de betrouwbaarheid van de sensortechnologie, die nodig is om te meten wat er op zo’n platform aan de hand is. Je hebt namelijk veel extra informatie nodig omdat je niet fysiek aanwezig bent. De volgende vraag is hoe je die hoeveelheid informatie gaat indikken, zodat die nog efficiënt via satellieten of radiocommunicatie kan worden verstuurd, waarna je aan de wal de juiste beslissingen kunt nemen. Even belangrijk is de vraag wat de techniek aan boord van de FPSO moet doen als deze communicatie wegvalt.” Continue diagnose Een van de deelnemende toeleveranciers tijdens de workshop bij Bluewater was Oliveira. Dit bedrijf is gespecialiseerd in condition based maintenance (CBM). Hierbij gaat het om het op afstand vanuit de controlekamer in Druten voorspellen van onderhoud en het voorkomen van storingen aan machines met ronddraaiende of op-en-neer-gaande onderdelen. Eigenaar Twan Kohlen vertelt dat allerlei klanten gebruik maken van zijn diensten en dat de laatste jaren ook de maritieme sector interesse toont. “Ik vind het project Shore Support dan ook een geweldig initiatief. Van een schip dat vaart kun je via een satelliet allerlei data - zoals DOSSIER temperaturen, druk en trillingen – binnenhalen, zodat je iedere minuut van de dag een diagnose kunt stellen. Je hoeft geen periodiek onderhoud meer uit te voeren, maar alleen in te grijpen wanneer dat nodig is. Dat bespaart veel tijd en stilstand en bovendien neemt de levensduur van de machines toe. Samen met Bluewater gaan we onderzoeken hoe onze technologie kan bijdragen aan een uitgebreidere shore support. Ik heb er veel vertrouwen in.” Meer informatie Nick Bakker Innovation Manager T 010 44 44 333 E bakker@maritimetechnology.nl “Mkb-bedrijven en reders komen in de Shore Support-workshops bij elkaar om tot oplossingen te komen”


NMT Magazine 2, oktober 2014
To see the actual publication please follow the link above