Page 20

NMT Magazine 2, oktober 2014

Huidige meetmethoden geven onjuist beeld 20 TRADE Hoe kennen we de megajachtbouw de waarde toe die zij verdient? Nederland zit in de absolute wereldtop als het gaat om de productie van super- en megajachten. Ons land vecht met Duitsland en Italië om de hoogste plaats op het erepodium. In 2012 was het Nederland gelukt om nummer één van de wereld te worden volgens de Superyachting Index van Superyachttimes.com. Diezelfde publicatie laat ook zien dat Europese superjachtbouwers in 2012 goed waren voor een marktaandeel van ruim 75% in geschatte waarde van de opgeleverde schepen. Het belang van de Nederlandse superjachtbouw wordt van veel kanten onderkend, maar op het vlak van de statistiek is er nog werk aan de winkel. Bestaande internationale meetmethoden voor de productiewaarde van schepen geven namelijk niet genoeg gewicht aan superjachten en deze jachten mogen ook niet meegeteld worden in de scheepsbouwstatistieken van een land. Hoe werkt dit in de praktijk? De productie van werven wordt internationaal uitgedrukt in CGT (Compensated Gross Tonnes). Dit is het brutotonnage (GT) van een schip, vermenigvuldigd door Ralph Dazert met een compensatiefactor voor de complexiteit van een schip. Het bouwen van een grote bulkcarrier kan immers veel minder manuren kosten dan de bouw van bijvoorbeeld een superjacht of een offshoreschip. Tot nu toe worden superjachten internationaal niet meegerekend bij de productie van een land. Dit is zo afgesproken binnen de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Er is daarom ook geen aangepaste CGT-factor voor superjachten erkend. In de eigen statistieken van Netherlands Maritime Technology wordt de CGT-factor voor Non Cargo Carrying Vessels (NCCV’s) toegepast op superjachten. NCCV is een vergaarbak van allerlei soorten schepen zoals baggerschepen, offshoreschepen en marineschepen. Nieuwe CGT-factor In een studie van de TU Delft*, gesteund door belangenvereniging SYBAss (Super Yacht Builders Association) is aangetoond dat de CGT-factor zoals die op dit moment op jachten toegepast wordt, geen recht doet aan de hoeveelheid werk die er in deze schepen zit. Dit geldt zeker voor de jachten langer dan 40 meter, die doorgaans geheel of gedeeltelijk


NMT Magazine 2, oktober 2014
To see the actual publication please follow the link above