Page 24

NMT Magazine 2, oktober 2014

24 INNOVATION “Er bestaat veel onzekerheid over de gevolgen van de nieuwe Momenteel loopt een proef met een detectiepaal in de haven van Rotterdam. De Nederlandse overheid wil dat de inspecties met vliegtuigen volledig worden gefinancierd door de EU, over de concrete uitvoering van die inspecties is daardoor nog geen duidelijkheid. Zorgen Redersvereniging KVNR maakt zich zorgen. Voorzitter Tineke Netelenbos: “De overheid heeft de scheepvaart verweten te weinig haast te maken met het overschakelen op schonere brandstof. Het is erg teleurstellend dat diezelfde overheid nu nog niet kan aangeven hoe de nieuwe regel wordt gehandhaafd. zwavelwetgeving” Duidelijkheid daarover kan reders helpen in hun beslissing welke aanpassing voor hun vloot de beste is. We hebben lang gepleit voor uitstel, maar de overheid hield vast aan de invoering op 1 januari 2015.” Dit jaar is de ESSF opgericht, European Sustainable Shipping Platform, waarbinnen overheden en marktpartijen nadenken over de verschillende handhavingsmethoden. Er gaan verhalen over onbemande vliegtuigjes die monsters zouden nemen van de uitlaatgassen van schepen. Invoering van zoiets zou in Europees verband jaren duren. Netelenbos: “Wij pleiten voor het controleren van de bunker-administratie. Alleen als aanleiding bestaat om monsters van de brandstof te nemen, kan dat alsnog. Dat is in te voeren en de bunkeradministratie is er niet voor niets. Het is misschien raar dat wij als reders nu om handhaving roepen. Die moet er echt zijn, want als handhaving ontbreekt is de financiële prikkel om niet aan de regel te voldoen wel erg groot. Dat zou de markt enorm verstoren. Sancties op overtredingen moeten ook zo groot zijn dat financieel voordeel van niet aan de regels voldoen, wordt weggevaagd door de boete.” ILM laat weten dat de Boetes op overtredingen van de Wet Voorkoming Verontreiniging door Schepen inmiddels zijn bepaald in de Wet Economisch Delicten. De maximum boete voor bedrijven bedraagt 800.000 euro. Meer informatie Sander den Heijer Branche Manager T 010 44 44 333 E heijer@maritimetechnology.nl


NMT Magazine 2, oktober 2014
To see the actual publication please follow the link above