Page 26

NMT Magazine 2, oktober 2014

26 door John Ekkelboom Onderzoek naar haalbaarheid printtechniek in maritieme sector 3D-printing maakt een langzame opmars. Ook de maritieme industrie verkent de mogelijkheden van deze techniek. De gedachten gaan uit naar het maken van prototypes en reserve-onderdelen. Wellicht krijgen schepen ooit een eigen 3D-printer aan boord. Hoewel de mogelijkheden nu nog beperkt zijn, denkt Arjen de Jong dat 3D-printing in de toekomst een belangrijke aanwinst kan zijn voor de maritieme industrie. Hij is Senior Business Developer Maritime & Offshore bij TNO. “Op dit moment worden voor 3D-printing met name kunststoffen gebruikt. Dat is minder interessant voor onderdelen in de maritieme sector, maar er zijn volop ontwikkelingen om de toepassing van nieuwe staalsoorten haalbaar en betaalbaar te maken. Als ontwikkelaar van 3D-printing doet ook TNO daar onderzoek naar.” Groter en complexer TNO richt zich op twee invalshoeken, namelijk rapid prototyping en het maken van reserve-onderdelen. De Jong legt uit dat het maken van prototypes via 3D-printing het ontwikkelingstraject van een product kan versnellen, omdat fouten en problemen dan makkelijker in een vroeg stadium zijn te identificeren. Ook het printen van onderdelen kan volgens hem voordelen bieden. “Die worden lichter omdat je minder materiaal nodig hebt. En als je aan boord van een schip of ergens in de haven zo’n onderdeel kunt printen, ben je minder afhankelijk van leveranciers, wat flinke INNOVATION 3D-printing biedt nieuwe kansen


NMT Magazine 2, oktober 2014
To see the actual publication please follow the link above