Page 11

NMT Mag01-012015-HR300RGB

interview 11 “Afgelopen december hebben we de 16e en 17e duwboot, die we hebben verkocht aan Zuid-Amerikaanse reders, opgeleverd,” meldt Thecla Bodewes van Scheepswerf De Kaap. “Nummer 18 en 19 worden nu gebouwd. We hebben boten geleverd voor de vaart op Rio Magdalena in Colombia, maar ook aan reders in Paraguay en Uruguay. Het waren allemaal duwboten, van vier verschillende types. Het is wel anders zakendoen, daar. De omstandigheden op de rivier en vooral langs de rivieren zijn anders. Maar ook de mentaliteit is anders. De mensen met wie we in gesprek zijn in Zuid-Amerika, zijn erg op persoonlijk contact gesteld. Voordat ze een handtekening zetten, moeten ze je ook de order gunnen. Maar ze zijn tegelijkertijd heel gastvrij. Wij Nederlanders zijn erg ingesteld op het plannen van bezoeken en reisschema’s. Zo zijn de mensen daar niet. Als we toevallig in Zuid-Amerika zijn en we bellen op, kunnen we altijd langs komen. De klanten willen ons zien, vertrouwen opbouwen. Daarom is het belangrijk om “Voordat ze een handtekening zetten, moeten ze je ook de order gunnen” altijd snel op vragen of opmerkingen te antwoorden – al is het antwoord maar dat je iets op het moment niet weet, maar dat gaat uitzoeken. Je moet aandacht geven. “Wij nodigen de reders uit om naar Nederland te komen en de bouw te bekijken. Sommige reders kopen niettemin zonder ooit hierheen te komen. Daarom is mijn advies aan andere werven die zaken willen doen op de rivieren van Zuid-Amerika; ga er heen. De mensen willen je ontmoeten en zelfs als je zonder afspraak op de stoep staat, zullen ze je hartelijk ontvangen.” “Vaak zijn de mensen erg blij als ze een nieuw schip in ontvangst nemen. Maar tot onze verbazing bleek dat de schipper dan na oplevering soms dingen ging veranderen aan het schip: zo werd bijvoorbeeld een bolder een paar meter over het dek naar voren of achteren verplaatst. Natuurlijk kan dat, maar waarom zegt de schipper dan niet vooraf dat hij die bolder op een andere plek wil hebben, dan maken wij hem netjes daar. Kennelijk is er een soort ontzag voor de manier waarop Nederlandse werven hun schepen bouwen, en wil de Zuid-Amerikaan die werkwijze niet met lastige vragen doorbreken. Terwijl we juist blij zijn als we zo’n schip helemaal naar wens kunnen opleveren.” Konvooien “Ongeveer drie jaar gelden zijn we begonnen ons te oriënteren op de markt van de binnenvaart in Latijns-Amerika,” meldt sales manager Alex Westendarp van Damen Shipyards. “Inmiddels hebben we voor de rivieren van dat continent de Damen Pusher ontwikkeld. Veel rivieren kennen behoorlijke beperkingen in diepgang, door zandbanken die in de stroming van plek veranderen. De verschillende types die we hebben ontwikkeld zijn bedoeld voor verschillende samenstellen.” “Normaal gesproken bestaan de konvooien op de Hidrovia – het stroomgebied dat in de Rio de la Plata uitmondt – uit 16 bakken. Dan kun je niet het hele stroomgebied bestrijken. Maar als je


NMT Mag01-012015-HR300RGB
To see the actual publication please follow the link above