Page 12

NMT Mag01-012015-HR300RGB

uitgaat van 12 bakken, kun je alle belangrijke havens aandoen – ook stroomopwaarts. Die afweging kan de reder maken: of hij liever met 12 bakken doorvaart of met konvooien van 16 bakken een tussenstop maakt om te herschikken. We bezoeken ieder jaar de Navegistic beurs in Paraguay. Eerst stonden we daar als enig Nederlands bedrijf, de laatste editie hebben vier landgenoten hun werven ook daar gepresenteerd.” Tonnenleggers Met een eigen vestiging in Brazilië, optredend als agent voor een werf uit Argentinië en al langer actief op de Latijns-Amerikaanse markt voor binnenvaart, kan directeur Chris Kornet van Concordia Group vertellen over zijn ervaringen met de maritieme markt daar. “Er is nauwelijks infrastructuur voor de binnenvaart,” heeft hij gemerkt. “Naast kansen voor scheepsbouwers zijn er ook kansen voor waterbouwers. Niet alleen kades, maar ook complete betonning moet worden uitgelegd. Helaas zijn er allerlei ingewikkelde importbeperkingen en local content eisen. Het zou goed zijn om als Nederlands maritiem cluster een gezamenlijk onderzoek te doen om alle regels van de landen in Zuid-Amerika eens in een goed overzicht op een rij te zetten.” Havenaanleg Inez Rcadvinska van de Nederlandse Ambassade in Buenos Aires, die ook de betrekkingen met Uruguay en Paraguay onderhoudt, noemt met name die laatste twee landen kansrijk. “Er wordt 12 gewerkt aan een flinke overslaghaven bij de Paraguayaanse hoofdstad Concepción. Zeventig procent van de export van Paraguay gaat over de rivier. Ook allerlei producten uit Bolivia zullen over de rivier vervoerd worden. Met name de mijnbouw in dat land kent een opleving. Uruguay ligt aan zee en werkt aan een internationale haven bij Monte Video. Het plan is om er een overslaghaven van te maken voor producten uit het hele Braziliaanse achterland.” TRADE “Allerlei ingewikkelde importbeperkingen en local content maken zakendoen wel lastig” Chris Kornet (Concordia Group) tijdens het seminar ‘Kansen binnenvaart in Zuid-Amerika’ op 20 november 2014


NMT Mag01-012015-HR300RGB
To see the actual publication please follow the link above