Page 21

NMT Mag01-012015-HR300RGB

21 de ontwikkeling van de Braziliaanse binnenvaart te ontwikkelen. In dit plan moet er tussen 2014 en 2024 in totaal 17 miljard Real (ruim vijf miljard Euro) geïnvesteerd worden in de waterwegen om de vervoersdoelstelling van 120 miljoen ton te realiseren. Daarnaast wordt er van de private sector verwacht dat deze onder andere circa vier miljard Real (circa 1,2 miljard Euro) gaat steken in vlootuitbreiding. Op zich is de binnenvaartvloot in Brazilië al aardig aan het groeien: van zo’n 1.300 schepen in 2011 naar 1.546 schepen in 2013. De Nederlandse scheepsbouwers en toeleveranciers hebben uiteraard veel expertise op binnenvaartgebied, maar beperkende wetgeving ten aanzien van ‘local content’, invoerheffingen en de totaal andere cultuur in Brazilië betekenen wel dat het jaren kan duren voor er successen behaald kunnen worden. Gezien de te verwachten hernieuwde economische groei en de voorgenomen investeringen in de waterwegen is dit echter wel hét moment om de sprong te wagen. Paraguay De Braziliaanse binnenvaartvloot concentreert zich bijna volledig (85 procent) op de Amazone. Een kleine tien procent van de Braziliaanse binnenvaartvloot vaart in het Paranágebied. De vaart op de Paraguayrivier en de Paraná wordt verder volledig gedomineerd door de vloot onder de vlag van Paraguay. Ruim 80% van de op de Paraná actieve schepen vaart onder Paraguyaanse vlag. Paraguay heeft relatief het meest ondernemingsvriendelijke klimaat van de landen rond de Parana- en Paraguayrivier. Het Paranábekken staat sterk in de belangstelling vanwege de relatief grote vervoersvolumes (12-14 miljoen ton per jaar), de verwachte sterke groei (naar 20 miljoen ton per jaar in 2020) en de grote investeringen die deze groei mede mogelijk maken. In het kader van het project Hidrovia wordt er tot 1 miljard Dollar geïnvesteerd in het beter bevaarbaar maken van de Paraná en Paraguayrivier. Het Hidrovia-project loopt al zeer lang en heeft veel obstakels gekend, maar geleidelijk wordt de bevaarbaarheid toch steeds verder verbeterd. Ook private partijen zien inmiddels het potentieel: in het kader van het Hidrovias Transport Project heeft de Braziliaanse ijzerertsgigant Vale circa 335 miljoen Dollar geïnvesteerd in een vloot van 144 duwbakken van 2564 ton elk en 8 duwboten voor afvoer van ijzererts uit Brazilië via de Paraguayrivier naar Argentinië of Uruguay. STATISTIEK “Hernieuwde economische groei en investeringen maken nu hét moment om de sprong te wagen” Succes is mogelijk. Maar bedrijven met ervaring melden dat er veel en langdurig investeren in tijd en geld nodig is om succes te hebben. De grootte van de markt is ook niet te vergelijken met de binnenvaart in Europa. Zo werd er 300 miljoen ton aan goederen vervoerd over het Rijn-Donau riviersysteem in 2011, een veelvoud van het vervoer over de Paraná dus. Maar voor wie wil exporteren, loont het zeker de moeite om een poging te wagen in Zuid-Amerika. Meer informatie Ralph Dazert Market Analyst T 010 44 44 333 E dazert@maritimetechnology.nl


NMT Mag01-012015-HR300RGB
To see the actual publication please follow the link above