Page 22

NMT Mag01-012015-HR300RGB

22 TRADE Tekst: Hans Buitelaar Nederlanders in Aziatische netwerkeconomie Begrip voor cultuur cruciaal Lokaal actief zijn op de grote scheepsbouwmarkt in Oost-Azië is ook voor kleine bedrijven een mogelijkheid om orders te bemachtigen. Veel Nederlandse maritieme ondernemers gingen er al heen, via de Holland Marine Houses of met een eigen vestiging. Ze delen hun ervaringen graag. Zakendoen in Oost-Aziatische landen is een kwestie van de juiste contacten hebben. Wie wil meedoen in de florerende maritieme maakindustrie in China, Vietnam of Singapore, zal moeten investeren in relaties. Een contract tekenen is daar meer dan een keuze voor het beste product: de opdrachtgever moet ook de persoon van de zakenpartner de omzet gunnen. Ook relaties met de overheden vergen tijd. Goede verstandhoudingen zijn nodig om te zorgen dat officiële documenten soepel door de administratie komen. Veel dineren en gezelligheid worden traditioneel op prijs gesteld door alle partijen. Begrip voor de andere manier waarop dingen tot stand komen in Azië is cruciaal. Lokaal kwaliteit leveren “We hebben een heel betrouwbaar persoon gevonden om leiding te geven aan onze vestiging in Nantong,” meldt directeur Gert van den Hof van Heatmaster. De producent van verwarmingssystemen en warmteterugwinning op schepen heeft sinds vier jaar een eigen productiefaciliteit in China. “Ja, we begonnen in een rare tijd,” erkent Van den Hof. “Toen we daar startten, hadden we nog een redelijke orderportefeuille van reders uit Europa die in China schepen lieten bouwen. Dat stokte in de jaren die volgden, maar dat strookte wel met onze filosofie. We hadden een ‘slow start’. Het is voor ons aantrekkelijk om een vestiging in China te hebben, omdat we van hieruit directe service kunnen bieden aan de werven. Met onze eigen fabriek kunnen we op de lokale markt, dicht bij de werven, toch Europese kwaliteit leveren. Daarvoor moeten we wel investeren in opleiding van ons personeel. Zonder lokale vestiging valt onze concurrentiepositie weg.”


NMT Mag01-012015-HR300RGB
To see the actual publication please follow the link above