Page 23

NMT Mag01-012015-HR300RGB

23 “Collega-bedrijven vestigen zich in China, wij hebben gekozen voor Vietnam,”aldus Dick Stoppelenburg van eL-Tec Elektrotechnologie. “Dat bevalt goed. Er is een jonge en goed opgeleide bevolking en er wordt gewoon in Latijnse letters geschreven zodat je veel meer begrijpt van de omgeving. Als je in de taxi zit, kun je bijvoorbeeld aan de borden zien of de chauffeur de goede kant op gaat. We zitten nu zes jaar in Hai Phong. Toen we begonnen waren er overal positieve geluiden over Vietnam. De banken zagen grote groeimogelijkheden. Maar toen ging het grote staats-scheepsbouwbedrijf Vinashin aan corruptie ten onder en zakte de hele scheepsbouw in. Dat gebeurde net nadat wij hadden geïnvesteerd in een werkplaats van 800 m².” “In de periode dat Europese reders niet meer bouwden in Vietnam was het erg moeilijk om orders te bemachtigen. De Aziatische zakencultuur draait erg om de juiste contracten en het gunnen van orders. Bovendien zijn Aziaten echte prijskopers. In de periode dat het rustig was, hebben we andere Nederlandse bedrijven geholpen om in Vietnam te beginnen.” Holland Marine House China Tien jaar geleden bundelden Nederlandse ondernemers hun krachten door het Holland Marine House China (HMHC) op te richten, een representative office. Peter Berting, sales director bij Loggers, was daarbij betrokken en vertelt: “Het moeilijkste is het vinden van de juiste mensen. Aan het hoofd van een Aziatische vestiging moet echt iemand staan die je vertrouwt. Als een klant een product ergens anders een dubbeltje goedkoper kan krijgen, stapt hij ook na een jarenlange relatie over. Een werknemer die bij de concurrent tien dollar in de maand meer verdient, vertrekt. We hebben een hele bonusstructuur bedacht, waarbij mensen naast hun salaris extra verdienen op basis van hun prestaties. Maar we betalen de bonussen pas na langere tijd uit, als de werknemer alweer aan een volgend project werkt waar ook extra’s mee te verdienen zijn. Zo houden we personeel gemotiveerd. Het is ook voor ons als HMHC een leercurve geweest. Zelfs na tien jaar voeren we nog steeds management op basis van wantrouwen in China. Je moet alles heel scherp in de gaten houden. Er zijn teveel voorbeelden van bedrijven waarbij het mis is gegaan.” DOSSIER “Wie wil meedoen in de Aziatische maritieme maakindustrie, moet investeren in relaties” Groeiende orderstroom Het is mogelijk een plaats te veroveren op de lokale markt. Stoppelenburg en Van den Hof melden het laatste jaar een groeiende orderstroom van lokale werven. Niet alleen Europese reders die in het verre oosten laten bouwen zijn potentiële klanten. “Maar we blijven doen waar we goed in zijn,” beamen alledrie de maritieme ondernemers. “We leveren Europese kwaliteit en richten ons op de top van de markt. Ook de lokale werven bouwen steeds complexere schepen waar onze knowhow nodig is in de systemen.” Momenteel is er voor twee bedrijven plaats in het Holland Marine House China. Netherlands Maritime Technology is secretaris van de onderliggende stichting van de partici- perende bedrijven. Marjan lacet Trade Promotion Manager T 010 44 44 333 E lacet@maritimetechnology.nl Contact Dick Stoppelenburg, eL-Tec Elektrotechnologie Medewerkers Heatmaster BV in Nantong


NMT Mag01-012015-HR300RGB
To see the actual publication please follow the link above