Page 27

NMT Mag01-012015-HR300RGB

27 zeilvoortstuwing in combinatie met een optimaal ontwerp voor de rompvorm van een vrachtschip nauwelijks is gedaan. Door het winnen van de Wim Timmers Ontwerpersprijs genieten zowel Emiel Mobron zelf als zijn ontwerp nu al meer naamsbekendheid. Naar zijn zeggen reageert de markt heel positief op zijn methode: “De uitdaging om de markt te overtuigen dat een methode bruikbaar is, ligt vaak in het aan aantoonbaar maken van de financiële haalbaarheid.” Opdrachten Zelfvertrouwen kan Patrick Noor en zijn partner bij DMS (Dynamic Marine Systems) Holland zeker niet worden ontzegd. De winnaar van de Maritime Innovation Award 2014 verkocht zelfs de boot – overgenomen van zijn ouders – om de ontwikkeling van AntiRoll stabilisatiesysteem voor superjachten te kunnen financieren. “Iets ontwikkelen is een kostbare zaak. Dat hebben wij onafhankelijk van banken kunnen doen. MARIN heeft ons enorm geholpen door ons twee weken gratis gebruik te laten maken van een tank. “Wij zijn ontzettend vereerd met de maritieme prijs”, zegt Noor. “Die heeft zeker geholpen om ons systeem te verkopen. We kregen een opdracht in april 2013 voor een jacht dat met AntiRoll in april 2015 zal gaan varen. Nadat we de prijs gekregen hadden, kwam de tweede opdracht binnen voor een boot van 50 meter lang. De respons is dus goed, maar we moeten wel innovatief blijven. De ‘early adopters’ hebben we nu. Er staan wereldwijd veel aanvragen uit, maar de rest van Nederland moet nog wel volgen. Het uitdragen van het winnen van onder andere de Maritime Innovation Award gaat ons helpen bij het verkrijgen van orders.” INTERVIEW Introductiemiddel Datema Delfzijl wist in 2009 buitengewone waardering te krijgen voor ENC-Track, dat als PAYS in de markt is gezet. Het is de eerste ‘pay as you sail’ elektronische kaartservice ter wereld, waarvoor Datema de Maritime Innovation Award kreeg. Marketing & Communications manager Marjan van Delden meldt dat de prijs nog steeds als een goede marketing tool werkt om Datema bij buitenlandse reders te introduceren. “Het PAYS systeem is vooral een tijdbesparend en veilig systeem. In geval van nood kan een schip makkelijk van de geplande route afwijken. De kaarten en permits zijn middels s dit systeem namelijk al aanwezig. Het PAYS systeem is niet per definitie kostenbesparend, maar klanten zijn desondanks bereid iets meer te betalen voor het gemak en de veiligheid van het systeem.” Het winnen van een maritieme prijs kan op diverse manieren uitgebuit worden. Primair levert winst naamsbekendheid in de markt. Door vervolgens het winnen van de prijs zelf volop in te zetten als marketing tool, draagt het winnen van een prijs bij aan verkoop en doorontwikkelingen. Meer informatie over de prijzen, de winnende innovaties en het Maritime Awards Gala is te vinden op www.maritime-awards.nl. Ook winnen? In 2015 worden de Wim Timmers Ontwerpersprijs en Maritime Innovation Award wederom tijdens het Maritime Awards Gala uitgereikt. Inschrijven voor beide prijzen is vanaf medio maart mogelijk en verloopt via www.maritimetechnology.nl. “Nadat we de prijs gekregen hadden, kwam de tweede opdracht binnen” Meer informatie Marnix Krikke Innovation & HUman Capital Director T 010 44 44 333 E krikke@maritimetechnology.nl Sieger Sakko Sector Manager T 010 44 44 333 E sakko@maritimetechnology.nl Emiel Mobron winnaar Wim Timmers Ontwerpersprijs 2014 Datema Delfzijl op het podium tijdens het Maritime Awards Gala 2009


NMT Mag01-012015-HR300RGB
To see the actual publication please follow the link above