Page 8

NMT Mag01-012015-HR300RGB

8 COLUMN Tax Lease 2.0. nog niet in gebruik door Spaanse werven Herinnert u zich nog dat de Europese Commissie (EC) in juli 2013 definitief oordeelde dat Spaanse scheepsbouwers ten onrechte illegale steun van hun overheid hadden ontvangen? Na een jarenlange strijd werd Netherlands Maritime Technology eindelijk in het gelijk gesteld en werd deze steun, beter bekend als de Spaanse Tax Lease, definitief stopgezet. Dit was een hele belangrijke overwinning voor de Nederlandse werven, die jarenlang orders zagen verdwijnen richting Spanje, omdat Spaanse schepen ver onder de marktprijs werden aangeboden. Tot op de dag van vandaag liggen Spaanse partijen in de clinch met de overheid over de terugbetaling van deze steun. Het gaat om honderden miljoenen euro’s. Echter, nog voordat de EC het eerste Spaanse Tax Lease systeem officieel had verboden, werd er alweer een Tax Lease 2.0 (TL 2.0) goedgekeurd door Brussel. De Spanjaarden voelden de bui waarschijnlijk al hangen en zijn in een vroeg stadium gaan onderhandelen met de EC over een opvolger. Netherlands Maritime Technology heeft op alle mogelijke manieren getracht om inspraak te krijgen in die onderhandelingen, maar werd door de EC steeds buiten de deur gehouden. In november 2012 verscheen er een persbericht waarin de EC TL 2.0 aankondigde. Hierin werd vermeld dat het nieuwe systeem legaal is. Hoewel gebruik van het nieuwe systeem op papier open lijkt te staan voor alle Europese bedrijven, voorziet Netherlands Maritime Technology dat het in de praktijk net zo schadelijk zal zijn als Tax Lease 1. Netherlands Maritime Technology heeft genoeg redenen om aan te nemen dat het nieuwe systeem slechts dient als steun voor de Spaanse scheepsbouw. Helaas kunnen we dit nog niet bewijzen, want tot nu toe heeft geen enkele Nederlandse werf TL 2.0 kunnen toepassen. “Tax Lease 2.0 lijkt in de praktijk net zo schadelijk te zijn als zijn voorganger” Om die reden restte Netherlands Maritime Technology eind november 2012 slechts de mogelijkheid om een rechtszaak aan te spannen tegen de EC over de gevolgde procedure van TL 2.0. Helaas werd Netherlands Maritime Technology op 9 december 2014 door het Hof van Justitie in Luxemburg in het ongelijk gesteld. Het lijkt er echter op dat TL 2.0 tot nu toe ook nog niet is gebruikt door Spaanse werven. Dit kan mede komen door onzekerheid in de Spaanse markt dankzij de rechtszaak van Netherlands Maritime Technology, maar ook door de voortdurende strijd over de terugbetaling van illegale steun onder Tax Lease 1. Netherlands Maritime Technology blijft dit onderwerp samen met haar achterban nauwgezet volgen om te allen tijde een gelijk speelveld voor onze industrie te waarborgen. Update vanuit Brussel Meer informatie Harriët Slager Senior Public Affairs Officer T +32 (0)2 235 86 31 E harriet.slager@eubrusselsoffice.com Bilbao


NMT Mag01-012015-HR300RGB
To see the actual publication please follow the link above