Page 20

NMT Magazine 02

20 TRADE Tekst: Ralph Dazert Hoe deden onze werven en toeleveranciers het in 2014? 2014 was een jaar dat voor onze sector in zekere zin uit twee delen bestond: voor en na de val van de olieprijs. In het begin van het jaar liep de hausse in bestellingen van grote handelsschepen in het Verre Oosten nog even door, om daarna langzaam op te houden. Voor veel werven en toeleveranciers in Nederland was echter de offshoremarkt veel relevanter. De offshore zorgde voor een gestage stroom van opdrachten, vooral uit de olie- en gashoek, maar in toenemende mate ook uit de hoek van de offshore wind. Ondanks de uitdagende omstandigheden vertoonde de omzet van Nederlandse werven en toeleveranciers een sterke stijging naar 7,5 miljard euro (2013: 6,4 miljard). In de tweede helft van 2014 vond er een grote verandering plaats: de olieprijs halveerde bijna. De meeste offshore olie is niet meer rendabel te winnen bij prijzen tussen de 50 en 60 Dollar per vat, zoals we die aan het einde van 2014 zagen. Het gevolg: uitgestelde of geannuleerde projecten, ontslagen bij oliemaatschappijen en dienstverleners, werkloze offshoreschepen rond de Noordzee en het bijna opdrogen van de orderstroom van deze schepen. Tegelijkertijd ontstonden er ook kansen voor partijen die zaken anders en efficiënter konden aanpakken. Ook gaan in andere regio’s, zoals Oost-Afrika, de zaken gewoon door. Daarnaast zorgde de offshore wind-industrie voor wat compensatie. Orderintake lager De orderintake van zeeschepen bij Nederlandse werven was aanzienlijk lager in 2014 dan in het zeer goede jaar 2013. 2013 was in zekere zin een uitschieter door grote bestellingen voor zeer kostbare offshoreschepen. Zulke mega-orders ontbraken in 2014, waardoor de orderintake qua tonnage en waarde meer leek op de jaren 2010-2012. Opvallende orders waren er vooral in de vorm van enkele series short sea schepen, waardoor veel Noordelijke werven weer een tijd vooruit kunnen. De Nederlandse orderintake is nog steeds de 5e van Europa. Orderboek stabiel Het totale orderboek van zeeschepen bij Nederlandse werven is stabiel gebleven en is nog steeds goed te noemen: Nederland steeg zelfs een plekje naar de vierde plaats in Europa. De scheepsbouwsector in Europa lijkt in zijn algemeenheid weer de weg omhoog gevonden te hebben na zeer moeilijke jaren. Het aandeel van Europese werven in het wereldwijde orderboek steeg in 2014 naar 7,6% van het totale tonnage, een gestage groei sinds het dieptepunt van 5,3% in 2010.


NMT Magazine 02
To see the actual publication please follow the link above