Page 22

NMT Magazine 02

22 INNOVATION Tekst: John Ekkelboom Gezamenlijk hybride voortstuwing optimaliseren Hybrid 111 kent even geen concurrenten Het Joint Industry Project (JIP) Hybrid 111 heeft als doel ontwerpgereedschappen te ontwikkelen om hybride voortstuwingsystemen voor schepen te optimaliseren. Dit moet leiden tot minder brandstofverbruik, lagere emissies en een langere levensduur. Toen Moritz Krijgsman nog directeur was van Alewijnse Marine Technology, constateerde hij dat steeds meer klanten vroegen naar hybride voortstuwingssystemen om brandstof te besparen en emissies te beperken. Omdat mechanische aandrijving via een verbrandingsmotor in combinatie met een elektromotor en opslag van energie speciale kennis vereisen, werd besloten om voor deze technologie een apart bedrijf op te richten. Dat werd HyPS Hybrid Power Systems, waarvan Krijgsman nu directeur is. Maar de vraag naar hybride voortstuwingssystemen leidde ook tot gezamenlijk onderzoek. Al eerder besloot Krijgsman om samen met Damen, Croon TBI, Imtech, Bakker Sliedrecht, NPS Diesel, Emerson, TNO, TU Delft, Netherlands Maritime Technology, het ministerie van Defensie en het Havenbedrijf Antwerpen de nieuwe technologie te optimaliseren via het zogenaamde Joint Industry Project (JIP) Hybrid 111. Meer inzicht Dan Veen, senior business developer van de afdeling Maritime & Offshore van TNO, vertelt dat een hybride systeem nauwkeurig moet worden afgestemd op het gebruiksprofiel. “Een binnenvaartschip, sleepboot, baggerschip of zeeschip stelt elk zijn eigen eisen. Op de ontwerptafel moet je al rekening houden met het maximaal vereist vermogen, de tijdsduur dat het vermogen nodig is en de krachtverdeling. Daarop stem je de componenten af, zoals motoren, generatoren, elektrische aandrijvingen, accu’s en schakelapparatuur. Hoewel we veel kennis hebben over die componenten afzonderlijk, weten we nog onvoldoende welk effect ze onderling op elkaar hebben als je ze gecombineerd toepast. Met Hybrid 111 hebben we geprobeerd daar meer inzicht in te krijgen, wat tevens heeft geleid tot de ontwikkeling van een hulpmiddel.” Rekentool TNO had al een eigen softwareprogramma om energiesystemen te berekenen. Dat gebruikte dit onderzoeksinstituut als basis om samen met de JIP-partners een rekentool te ontwikkelen, die al in het ontwerpstadium van een hybride schip inzicht kan INNOVATION


NMT Magazine 02
To see the actual publication please follow the link above