Page 8

NMT Magazine 02

8 COLUMN Voor diverse dossiers heeft Netherlands Maritime Technology (NMT) vertegenwoordiging in Brussel. Ondervindt u problemen, omdat het level playing field niet gehandhaafd wordt, meldt deze dan bij het bureau. In de praktijk blijkt dat concrete voorbeelden bijdragen aan een succesvolle lobby. Tax Lease II Op 26 maart 2015 heeft NMT hoger beroep aangetekend tegen het nieuwe Spaanse Tax Lease systeem (STL2). De Europese Commissie keurde dit systeem in november 2012 goed, maar NMT betwijfelt of het in praktijk wel legaal is. Op dit moment is er nog geen bewijs dat het systeem ‘illegaal’ is. Om die reden is een hoger beroep nu het enige en beste verdedigingsinstrument. Rond juni 2016 wordt een uitspraak verwacht. Ondertussen wordt uitgezocht welke andere stappen zijn te nemen, want het is duidelijk dat de Spaanse scheepsbouw plotseling weer in beweging is. Jones Act en EU-VS onderhandelingen De Jones Act en EU-VS onderhandelingen komen te vaak negatief in het nieuws. Dit heeft geen goede invloed op de publieke opinie. Samen met SEA Europe spreekt NMT met zoveel mogelijk stakeholders over dit onderwerp. De betrokkenen dienen ons standpunt goed te kennen. Daarnaast trekken we waar mogelijk samen op met de European Dredging Association (EUDA) en de European Community of Shipowners (ECSA). Bij minister Ploumen (Handel en Ontwikkelingssamenwerking) staat het onderwerp ook hoog op de agenda en waarschijnlijk krijgt NMT de kans om de zaken persoonlijk aan de minister toe te lichten. EU-China investeringsverdrag De EU staat momenteel aan het begin van onderhandelingen met China. In samenwerking met SEA Europe heeft NMT de eerste versie van een ‘position paper’ geschreven die binnenkort besproken wordt met het Europese ministerie van Handel. Een aantal leden heeft hiervoor zeer waardevolle informatie aangeleverd. Eerlijke concurrentie en vestigingsbeleid zijn onze doelstellingen hier. Biociden De nieuwe Europese regelgeving over biocides in aangroeiwerende verf is bedreigend voor de concurrentiepositie van Europese reparatiewerven. Wat is het geval? De Europese Commissie stelt een risico-evaluatie verplicht voor aangroeiwerende verf, waardoor de meer effectieve variant veelal niet toegepast mag worden op Europese werven. Dat kan voor reders aanleiding zijn om hun schepen in het buitenland te laten voorzien van een effectieve antifouling verf die in Europa niet is toegestaan. Echter, de reder zal gewoon de Europese wateren bevaren. Deze regelgeving verstoort dus niet alleen het level playing field maar is ook nog eens onmogelijk te handhaven. Hiermee schiet ze haar doel voorbij. Samen met SEA Europe probeert NMT een oplossing te vinden voor dit probleem. Update vanuit Brussel De Europese lobby door NMT vindt veelal uit naam van SEA Europe plaats, omdat in de Europese Commissie vaak alleen via een Europese Associatie een standpunt voldoende gewicht krijgt. Meer informatie Harriët Slager Senior Public Affairs Officer T +32 (0)2 235 86 31 E harriet.slager@eubrusselsoffice.com


NMT Magazine 02
To see the actual publication please follow the link above