Page 10

NMT Magazine 3, oktober 2015

Verwachting: markt over vijf jaar weer winstgevend Concurrerende schepen voor short sea De conclusie van de derde studie over de Europese short sea markt, een uitgave van Nederland Maritiem Land, wijkt niet veel af van die van de twee vorige edities uit 2012 en 2013. Overcapaciteit drukt nog steeds de vrachttarieven. Aan de vraagzijde blijft de lading al jaren steken op circa 1,8 miljard ton, ook in 2015. Tegelijkertijd is de vloot (het aanbod) met 20 procent gegroeid, vooral door investeringen in schepen vlak voor het uitbreken van de crisis in 2008. Toch lijkt het tij te keren. In 2016 groeit de economie in Europa naar verwachting met 2,1 procent. Als de groei doorzet, zal de short sea markt in 2020 waarschijnlijk weer voldoende winstgevend zijn. Onderzoeker Johan Wagelaar zette tijdens de NMT Netwerkbijeenkomst 10 in Groningen – op basis van de cijfers uit het rapport - de Europese short sea markt in perspectief. De locatie Tekst: Lisette Vos in het Noorden van het land was niet voor niets gekozen: de Noord-Nederlandse maritieme sector heeft een lange traditie in de kustvaart. Maritieme bedrijven – rederijen, werven en toeleveranciers – hebben in deze regio van oudsher een stevige positie in de short sea. Crisis of geen crisis: Noord-Nederland speelt een belangrijke rol in deze niche, niet in de laatste plaats vanwege het innovatieve karakter van het maritieme cluster. Scenario’s Volgens Wagelaar moeten de maritieme bedrijven die actief zijn in de short sea wél rekening houden met verschillende scenario’s. De verwachting dat de markt in 2020 weer voldoende winstgevend is, is onder meer gebaseerd op economische groeicijfers die de Europese Commissie hanteert. Daarnaast neemt de vloot enigszins af, waardoor vraag en aanbod ook INNOVATION De crisis in de Europese short sea markt is nog niet overgewaaid. Toch zijn er in deze nichemarkt lichtpuntjes voor scheepswerven en toeleveranciers. De verwachting is dat de kustvaart over vijf jaar weer voldoende winstgevend is. In deze lastige markt hebben rederijen vooral behoefte aan concurrerende schepen. Foto: Royal Wagenborg


NMT Magazine 3, oktober 2015
To see the actual publication please follow the link above