Page 11

NMT Magazine 3, oktober 2015

interview 11 “Rekening houden met verschillende scenario’s belangrijk voor short sea” meer in evenwicht komen. Toch moeten rederijen, werven en toeleveranciers een plan klaar hebben als de positieve verwachtingen niet uitkomen, stelt Wagelaar. “Als het minder goed gaat dan voorspeld, moet je door dat nieuws niet worden overvallen.” Nog steeds is sprake van een sterk gefragmenteerde markt in het vervoer van droge lading. Van de circa 750 eigenaren in Europa heeft driekwart een capaciteit van maximaal 10.000 DWT tot de beschikking: in de meeste gevallen zijn dat twee NMT Netwerkbijeenkomst Voor het eerst was de NMT Netwerkbijeenkomst in Noord-Nederland. Het thema op donderdag 10 september in Groningen was short sea shipping. Veel leden in het Noorden van het land zijn actief in deze markt. Met 150 bezoekers was de bijeenkomst goed bezocht. Voorzitter Hans Voorneveld van NMT gaf een kort overzicht van de activiteiten van de brancheorganisatie. schepen. Volgens Wagelaar zal de kapitein-eigenaar met één of twee schepen het niet meer redden in de short sea markt. Dat heeft niet alleen te maken met de nog haperende economie, maar ook met de forse investeringen die nodig zijn om aan de verscherpte regelgeving te voldoen. Hierbij gaat het onder meer om het terugdringen van uitstoot van schepen. De kosten voor de aanpassingen van een schip zijn voor kleine spelers nauwelijks nog op te brengen. “Door mee te denken met rederijen, kunnen werven en toeleveranciers concurrerende schepen afleveren”


NMT Magazine 3, oktober 2015
To see the actual publication please follow the link above