Page 12

NMT Magazine 3, oktober 2015

Innovatie In de komende jaren richting herstel van de markt komt het voor de grotere spelers vooral aan op creativiteit en innovatie. Ter inspiratie sloot Wagelaar zijn presentatie in Groningen af met een voorbeeld uit de praktijk: ReVolt, een innovatief concept van een onbemand elektrisch aangedreven vrachtschip. DNV GL uit Noorwegen presenteerde dit ontwerp vorig jaar tijdens SMM Hamburg. De besparingen zijn aanzienlijk, vooral op kosten voor brandstof en onderhoud. Bovendien is er meer ruimte om lading te vervoeren, omdat het schip onbemand is. Op een termijn van 30 jaar kan de besparing volgens DNV GL oplopen tot € 25 miljoen. Rederij Royal Wagenborg is één van de maritieme bedrijven uit Noord-Nederland met een traditie in de kustvaart. Adviseur Albert Engelsman van Wagenborg, tot voor kort directeur, bevestigt dat de short sea markt er (nog) niet florissant voor staat. Net als in de grote bulkvaart zijn in de periode net voor de crisis grote aantallen schepen voor steeds hogere prijzen tot de markt toegetreden. “We hebben nog steeds last van overcapaciteit”, aldus Engelsman tijdens de NMT Netwerkbijeenkomst. “Als een eigenaar failliet 12 gaat, wordt zijn schip voor een lagere prijs verkocht, en deze blijft dan wél op de markt. Dat helpt niet om de vrachtprijzen omhoog te krijgen.” Vrachtprijs 10 procent hoger Engelsman ziet wel degelijk lichtpuntjes voor de short sea markt. Hij constateert dat de vraag weer toeneemt. Wagenborg sluit voor 2016 en 2017 contracten af met een vrachtprijs die circa 10 procent hoger ligt. Volgens Engelsman willen klanten de zekerheid dat hun vracht op tijd wordt afgeleverd en zijn zij bereid daarvoor een hogere prijs te betalen. Daarnaast is de olieprijs historisch laag, wat een gunstig effect heeft op de vervoerskosten. Engelsman: “Al past de markt zich weer snel aan die lage prijs aan.” Ook de sea short heeft te maken met regelgeving om de scheepvaart duurzamer te maken, zoals het terugdringen van uitstoot en de aanpak van het probleem met ballastwater. De toepassing van de benodigde technologieën verhoogt de nieuwbouwprijs van een schip, laat Engelsman in een schema zien. Innovaties in het ontwerp van een schip kunnen de rederij INNOVATION “Als het minder goed gaat dan voorspeld, moet je door dat nieuws niet worden overvallen” De presentaties leidden tot diverse vragen bij de aanwezige werven en toeleveranciers


NMT Magazine 3, oktober 2015
To see the actual publication please follow the link above