Page 13

NMT Magazine 3, oktober 2015

13 V.l.n.r. Johan Wagelaar (onderzoeker), Peter Zoeteman (Managing Director NMT) en Albert Engelsman (adviseur Royal Wagenborg) Wagenborg echter ook economisch voordeel opleveren. Zo heeft het schip Reestborg uit 2013 ruim twee keer zoveel draagvermogen (23.000 ton) dan het schip Egbert Wagenborg uit 1998, terwijl het benodigde vermogen van Reestborg 15 procent minder is. Dit alles heeft te maken met een slimmer ontwerp, zoals de toepassing van een eco-steven. Wagenborg zoekt naar meer wegen om kosten te besparen, zoals een efficiëntere planning van het onderhoud en de monitoring van de schepen op afstand (bijvoorbeeld of de bemanning wel de meest efficiënte route vaart). Hoewel Royal Wagenborg vooral een traditie heeft in de short sea markt, zet de rederij ook in op andere markten, zoals de offshore. Engelsman sloot zijn verhaal in Groningen dan ook af met een filmpje over de nieuwe aanwinst van Wagenborg: de Kroonborg, een W2W (Walk to Walk-schip). Dit innovatieve schip dat wordt ingezet bij boorplatforms van de NAM in de Noordzee, is gebouwd door een scheepswerf uit het Noorden van het land: Koninklijke Niestern Sander. Concurrerend Volgens directeur Peter Zoeteman van Netherlands Maritime Technology hebben rederijen die actief zijn in de short sea in deze lastige tijd ‘concurrerende’ schepen nodig. Dat zijn schepen die - dankzij innovatieve en creatieve toepassingen - geld besparen en meer opleveren. Dáár liggen de kansen voor werven en toeleveranciers. “De komende vijf jaar staat de markt in de short sea er nog niet goed voor. Door mee te denken met de rederijen, kunnen werven en toeleveranciers concurrerende schepen afleveren. De kracht van de maritieme sector, ook in Noord- Nederland, ligt in het bedenken van creatieve en innovatieve toepassingen. Dat geldt niet alleen voor nieuwbouw, maar ook voor bestaande schepen die aan nieuwe regelgeving moeten voldoen.” Zie pagina 20 voor meer over short sea shipping. interview The European short sea market in perspective Tijdens de NMT Netwerkbijeenkomst op donderdag 10 september presenteerde Johan Wagelaar de uitkomsten van de studie The European short sea market in perspective, een Engelstalige uitgave van Nederland Maritiem Land uit maart 2015. Wagelaar schreef het rapport samen met Tristan Beumer. De studie, met een uitgebreidere toelichting op de cijfers, is te bestellen bij Nederland Maritiem Land via info@maritiemland.nl.


NMT Magazine 3, oktober 2015
To see the actual publication please follow the link above