Page 20

NMT Magazine 3, oktober 2015

Zit er toekomst in de Short Sea? De laatste jaren is de aandacht van de (vak)pers voor de Nederlandse scheepsbouw veel uitgegaan naar de offshore en de grote jachtbouw. Echter, we moeten niet vergeten dat een behoorlijk aantal werven in het Noorden gespecialiseerd is in het bouwen van short sea schepen. Tijd voor meer aandacht voor deze sector, zeker nu er na een paar magere jaren weer wat meer vaart in de orders voor deze schepen lijkt te zitten. Volgens short sea expert Johan Wagelaar (zie pagina 10) hebben we met short sea shipping te maken als het gaat om vervoer van lading tussen lidstaten van de Europese Economische Ruimte en tussen Europese havens en andere havens aan de Middellandse Zee of Zwarte Zee. Hoe groot een schip nog mag zijn om tot de short sea vloot gerekend te worden is wat minder duidelijk. Wagelaar houdt het op schepen met een draagvermogen tussen de 1.000 en 10.000 DWT of een containercapaciteit tot 1.500 TEU. Tegenwoordig zijn zelfs ‘short sea’ schepen in de vaart van 23.000 DWT. Grote containerreders als Maersk en MSC vullen tegenwoordig ook met gemak ‘feeders’ in de Baltic met een grotere capaciteit dan 1.500 TEU. 5,5% krimp De short sea vloot in Europa is behoorlijk groot. Volgens Wagelaar bestond de vloot in oktober 2014 uit bijna 4.800 schepen. Meer dan de helft daarvan betreft droge ladingschepen. Verder zijn er ruim 1.100 tankers, rond de 800 containerschepen en ruim 300 ro-ro’s. De droge ladingschepen en tankers hebben een gemiddeld draagvermogen van 4.500-5.000 DWT. De containerschepen en ro-ro’s kunen veel meer meenemen: 20 Tekst: Ralph Dazert rond de 12.000 DWT. De gemiddelde leeftijd van deze schepen begint behoorlijk op te lopen. De droge ladingschepen zijn met gemiddeld 18 jaar het oudst, terwijl de containerschepen met gemiddeld 11 jaar het jongst zijn. De al sinds het begin van de crisis in 2008 aanhoudende malaise in de sector heeft gezorgd voor een gebrek aan nieuwe orders en uitstroom van schepen uit de vloot. Inmiddels is de Europese short sea vloot zo’n 5,5% gekrompen ten opzichte van de toptijd voor het begin van de crisis. Positieve ontwikkelingen Het voorgaande schetst misschien niet zo’n positief beeld van de sector, maar positieve ontwikkelingen in de Europese short sea zitten er wel aan te komen: de lage bunkerprijs zorgt voor meer geld in het laatje, het orderboek van nieuwe schepen is nu beperkt en een veelvoud aan nieuwe milieugerelateerde regelgeving zorgt ervoor dat modernisering van oude schepen eigenlijk geen optie is om de komende jaren vooruit te kunnen. Laten we even verder ingaan op alle nieuwe regelgeving, want die vormt een grote drijfveer voor nieuwbouw. Ten eerste hebben TRADE


NMT Magazine 3, oktober 2015
To see the actual publication please follow the link above