Page 21

NMT Magazine 3, oktober 2015

21 we de instelling van de ECA (Emission Control Area) in de Baltic en de Noordzee. Binnen de ECA mag een schip maximaal 0.1% zwavel in de uitlaatgassen hebben. Dit zorgt ervoor dat reders ofwel hun schepen op duurdere Marine Diesel moeten laten varen in plaats van de gebruikelijke stookolie, of men moet investeren in een ‘scrubber’ om de uitlaatgassen te ontdoen van het teveel aan zwavel. Een derde, maar duurdere, optie is varen op LNG, maar dit vereist ook een flinke ombouw van het schip, net als de scrubber. Op bestaand tonnage is vaak ook simpelweg geen plaats voor alle extra apparatuur die installatie van een scrubber of LNG-tank met zich meebrengt. Daarbij komt dat nieuwe schepen beduidend zuiniger met brandstof omgaan dan het oude tonnage van voor de economische crisis. Rompvormen zijn verder geoptimaliseerd en het geïnstalleerd vermogen in de machinekamer is in veel gevallen ook flink omlaag gegaan, mede mogelijk gemaakt door de Minimum Power Requirement-studies waar ook NMT zich mee bezig heeft gehouden. Met de huidige, oudere schepen valt ook nauwelijks nog concurrerend te varen tegen de al jaren lage vrachtprijzen. Aanschaf van een nieuw schip is dus eigenlijk onontkoombaar. Vaak eist de ladingcharter partij een duurzaam ‘groen’ schip. Maar is daar wel geld voor? Geleidelijke toename orders Dat was de laatste jaren vaak een probleem. Maar banken, een bepalende factor de laatste jaren, zien ook voorzichtig aan weer wat meer potentieel in de short sea sector. Een geleidelijke toename van de nieuwbouworders ligt daarom wel in het verschiet. Potentieel goed nieuws voor het Noorden! STATISTIEK “De vertrouwde short sea schepen hebben de laatste jaren een metamorfose ondergaan” Zoals algemeen bekend is Nederland nog steeds een groot land in de Europese short sea shipping met heel veel reders die actief zijn in deze sector. Naast de al jaren bekende partijen zijn er ook een paar nieuwe spelers opgedoken, die ingezet hebben op flexibele short sea schepen die toepasbaar zijn in de offshore sector, vooral op het gebied van de offshore windparken. Daartoe zijn deze schepen vaak voorzien van Dynamic Positioning-systemen, een zogeheten ‘box shaped’ laadruim waar bijvoorbeeld de windturbinebladen goed in passen. Vaak hebben ze ook sterke kranen om deze projectlading zelfstandig te kunnen laden. Deze ontwikkeling zet zich nog steeds verder door en flexibele schepen zijn inmiddels een behoorlijke aanvulling op het orderboek van een aantal Noordelijke werven. De vertrouwde short sea schepen hebben de laatste jaren een metamorfose ondergaan, met nieuwe rompvormen, DP thrusters, nieuwe boegen en inmiddels regelmatig ook LNG-voortstuwing. Er liggen dus volop nieuwe kansen in de short sea, maar innovatie, flexibiliteit, nauwe samenwerking met de reders en goede toegang tot financiering zijn absolute ‘musts’ om succesvol te kunnen blijven als scheepsbouwers en toeleveranciers in deze sector. Meer informatie Ralph Dazert Market Analyst T 088 44 51 023 E dazert@maritimetechnology.nl


NMT Magazine 3, oktober 2015
To see the actual publication please follow the link above