Page 17

NMT Magazine 1, januari 2016

17 Amerikaanse scheepseigenaren krijgen opgelegd bij reparaties in het buitenland. “Ze mogen alleen een klein percentage van hun schip laten repareren en over de waarde van die reparatie moeten ze bij terugkomst in de VS ook nog eens 50 procent importbelasting betalen.” Beperkte doorbraken Jing Shen, die als politiek adviseur van SEA Europe ook meegaat naar de VS, benadrukt dat de delegatie ervoor zal pleiten dat die importbelasting voor in Europa gerepareerde schepen, wordt opgeheven. Hoe groot de kans is dat dit lukt, kan ze moeilijk voorspellen. Wel weet ze dat er met Zuid-Korea een bilateraal handelsverdrag is gesloten om die importbelasting op te heffen. “Deze afspraak is wel slechts beperkt tot één type schip, namelijk het Lighter Aboard Ship. Overigens is er ook met Canada in 2012 een afzonderlijk verdrag gesloten. Sinds die tijd mogen Canadese passagiersschepen onder strenge condities in Amerika varen, wat overigens nauwelijks economische gevolgen heeft voor zowel de Canadese als de Amerikaanse markt. Uiteraard zijn dit kleine doorbraken. Het zou mooi zijn als er voor bepaalde Europese scheepstypen interessantere uitzonderingen komen.” Dossier Wat is de Jones-Act? Door de Jones Act is de Amerikaanse scheepvaartsector al sinds 1920 afgesloten van de rest van de wereld. Het gaat om een ernstige vorm van protectionisme en verstoring van de vrije markt. De Jones Act vereist dat al het ‘coastwise trade’ scheepsvervoer voor goederen en personen in de VS uitgevoerd dient te worden door schepen die in de VS zijn gebouwd, onder een VS-vlag varen, in het bezit zijn van Amerikanen en worden bemand door Amerikanen. Het gevolg is dat de Europese scheepsbouwindustrie, inclusief scheepsreparatie en onderhoud, effectief is uitgesloten van de verkoop van schepen aan de Amerikaanse markt. NMT vindt de Jones Act een onmogelijke regeling in deze tijd van globalisering en vrijhandel. www.maritimetechnology.nl/standpunten Hans Voorneveld: “In het kader van de TTIP is het een uitgelezen kans om de Jones Act aan de orde te stellen” Meer informatie Harriët Slager Senior Public Affairs Officer T +32 (0)2 235 86 31 M +32 (0)4 86 130 827 E harriet.slager@eubrusselsoffice.com


NMT Magazine 1, januari 2016
To see the actual publication please follow the link above