Page 26

NMT Magazine 1, januari 2016

26 Tekst: Lisette Vos Kansen voor financiering groene technologie aan boord Werk aan de winkel Groene technologie aan boord vraagt vaak om forse investeringen. Tijdens een seminar van het Platform Schone Scheepvaart, waar Netherlands Maritime Technology lid van is, werden afgelopen december de mogelijkheden van financiering, zoals een lening bij de bank, (Europese) subsidies en fondsen, op een rij gezet. De scheepvaart heeft te maken met steeds strengere regelgeving om schadelijke uitstoot terug te dringen. Daarvoor zijn innovatieve toepassingen aan boord nodig die vaak om een forse investering vragen. Voor zowel reders als werven en toeleveranciers is het van belang om de financiering rond te krijgen. Er zijn mogelijkheden, maar er is wél werk aan de winkel, zo bleek tijdens het seminar ‘Financiering groene technologie aan boord’ van het platform Schone Scheepvaart. Globaal zijn er drie opties: lenen bij de bank, aankloppen bij een fonds of een regionale, landelijke of Europese subsidie aanvragen. Dirk Jan van Swaay, ING-directeur Energietransitie, was de enige spreker uit de bankwereld. Hij stelde dat stilzitten geen optie is. Wel is de vraag wat reders van de bank kunnen verwachten als zij (groene) technologie op een bestaand schip willen toepassen. “We financieren alleen een compleet schip. Modulaire financiering wordt lastig,” erkende Van Swaay. Hij noemde enkele alternatieven, zoals de oprichting van een fonds. Europese subsidie en garanties Consultant Rianne de Vries van PNO gaf een inkijkje in de kansen voor Europese subsidies, waaronder CEF (Connecting Europe Facility). Hierbij gaat het om investeringen in onder meer technologie voor het gebruik van alternatieve brandstoffen en Sander den Heijer: “Wij zouden graag zien dat het verplicht wordt om beschikbare middelen in Nederland of in ieder geval Europa te besteden” INNOVATIE


NMT Magazine 1, januari 2016
To see the actual publication please follow the link above