Page 9

NMT Magazine 1, januari 2016

9 COLUMN Spaanse Tax Lease, Jones Act en nieuwe financieringsmogelijkheden Spaanse Tax Lease Het is u vast niet ontgaan: op 17 december 2015 werden wij compleet verrast met een uitspraak van het General Court waarbij de beslissing van de Europese Commissie uit 2013 dat de Spaanse Tax Lease (STL) illegaal is, geannuleerd wordt. In Spanje werden de champagneflessen al ver voor de jaarwisseling ontkurkt. Echter, wij hebben de analyse van onze advocaten in Brussel, ontvangen en die leggen het vonnis anders uit. Wij vonden het al curieus dat de werven en reders die van STL1 geprofiteerd hadden niets terug hoefden te betalen, maar slechts alleen de investeerders. Die investeerders hebben nu een slag gewonnen met deze uitspraak maar Spaanse werven en betrokken reders nog niet. De zaak zal heropend moeten worden naar onze mening (dat gaat weer jaren duren), de regeling STL1 zal nog steeds illegaal blijken en het is niet uitgesloten dat een uitkomst is dat de Spaanse werven en reders alsnog moeten gaan terugbetalen. Daarom is onze conclusie dat deze uitspraak (op termijn) niet ongunstig voor ons hoeft te zijn. De Europese Commissie moet nu een nieuwe beslissing nemen, waar wij zeker weer invloed op proberen uit te oefenen. Bovendien is ook nog hoger beroep mogelijk van de uitspraak van het General Court. Elk schip wat we door oneerlijke concurrentie aan Spanje verliezen kost onze sector 0,5 – 1% omzet, bovendien drukt het marges van schepen die wel geboekt worden. We zullen de autoriteiten in Brussel en Den Haag blijven aansporen dit te stoppen. Wat NMT betreft: wordt zeker vervolgd! Jones Act Zo zijn we ook tegen de Jones Act opgetreden, onderdeel van de TTIP onderhandelingen tussen Amerika en de Europese Unie. Binnenkort vertrekt een SEA Europe delegatie naar Amerika om medestanders in de Verenigde Staten te vinden en te voorzien van feitelijke informatie. Voorzitter Hans Voorneveld en Senior Public Affairs Officer Harriët Slager zullen hier namens Nederland aan deelnemen. EIB/Juncker fondsen In totaal komt naar verwachting € 315 miljard beschikbaar voor investeringen in de Europese industrie om economische groei te bevorderen. Ook de maritieme sector is daar onderdeel van. Focus is op vergroening van de scheepvaart, zoals scrubbers, ballast water treatment, LNG voortstuwing of sterk energie reducerende projecten (zoals de MDV 1, een zeer innovatieve viskotter). Het blijven gecompliceerde projecten met de Europese Unie maar de eerste pilots zijn opgestart. Update vanuit Brussel Harriët Slager Senior Public Affairs Officer T +32 (0)2 235 86 31 E harriet.slager@eubrusselsoffice.com Leasemaatschappij Meer informatie Peter Zoeteman Managing Director T 088 44 51 013 E zoeteman@maritimetechnology.nl Scheepswerf Investeerders ScheepvaartESV maatschappij Door novatie overgedragen scheepsbouwcontract Brutoprijs Oorspronkelijk scheepsbouwcontract Nettoprijs Rompbevrachtingsovereenkomst Put- & Call opties Leasecontract Overdracht van verliezen Aandelen kapitaal


NMT Magazine 1, januari 2016
To see the actual publication please follow the link above