Page 24

NMT Magazine 2, mei 2016

24 Herziening Europese richtlijn voor scheepsuitrusting Eén lijn voor Europese markt Maritieme bedrijven hebben – onder de vlag van SEA Europe en Netherlands Maritime Technology – meegedacht over de nieuwe (Europese) richtlijn voor scheepsuitrusting: de Marine Equipment Directive. Dat is niet voor niets: de gevolgen voor de maritieme sector zijn groot. De Europese richtlijn Marine Equipment Directive (MED), in de sector ook wel bekend als de ‘stuurwielmarkering’, is na twintig jaar aan een herziening toe. Deze richtlijn reguleert de toelating van scheepsuitrusting op de Europese markt. Het gaat om twee categorieën: veiligheidsproducten (zoals brandblussers en reddingvesten) én navigatie- en radioapparatuur op de brug van een schip. In Nederland wordt, net als in andere Europese lidstaten, de vertaalslag gemaakt naar nationale wetgeving. Vanaf 18 september 2016 is de nieuwe richtlijn in heel Europa van kracht. Naast Sector Manager Sander den Heijer van NMT is Steven Kransse, senior certification consultant van RH Marine, nauw bij de herziening van de Europese richtlijn en de vertaalslag naar de nationale wetgeving betrokken. Als geen ander is Kransse op de hoogte van de gevolgen van de MED voor maritieme bedrijven. “We hebben er als bedrijf last van als er in Europa niet één lijn wordt getrokken. Een voorbeeld? Als een concurrent een Tekst: Lisette Vos product kan verkopen door een afwijkende interpretatie van een keuringsinstantie. En wij niet, terwijl ons product wél aan de nieuwe standaard en bijbehorende test voldoet.” Meer ruimte De maritieme technologie in Europa (verenigd in SEA Europa) en Nederland (verenigd in NMT) hebben de stappen van de Europese Commissie nauwlettend gevolgd. Volgens Kransse is er zeker geluisterd naar de inbreng vanuit de maritieme sector. Als een nieuwe teststandaard voor - bijvoorbeeld - een radarsysteem wordt voorgeschreven, moest die voorheen per direct ingaan. Echter er moet ruimte zijn om de aanpassing aan het product en de bijbehorende test uit te kunnen voeren, stelt Kransse. “Dat kost tijd, soms wel twee jaar. Die boodschap is opgepakt.” Ook op een ander onderdeel is winst geboekt. Details in de regelgeving kunnen grote gevolgen hebben. Waar voor producten voor de Europese consumentenmarkt, zoals een scheerapparaat, INNOVATIE Foto: RH Marine


NMT Magazine 2, mei 2016
To see the actual publication please follow the link above