Page 28

NMT Magazine 2, mei 2016

TRADE Ondanks tegenwind hebben Nederlandse scheepswerven en maritieme toeleveranciers over het algemeen toch nog een zeer goed jaar gedraaid in 2015. Hun gezamenlijke omzet steeg met 9% verder door naar 8,2 miljard euro (2014: 7,5 miljard). Er zijn wel veel zorgen over de markt in 2016. De lage olieprijs was een factor van belang gedurende heel 2015. Door de lage olieprijs bleef de offshore olie- en gasmarkt slecht. Bestellingen voor nieuwe offshoreschepen zijn hierdoor nagenoeg volledig opgedroogd. Er was wel sprake van wat compensatie in de vorm van orders uit de offshore windsector. De lage olieprijs had ook positieve effecten in de zin dat de marktvooruitzichten beter werden in de visserij en zowel binnenvaart als short sea shipping wat meer lucht kregen. De grote jachtbouw bleef goed draaien, al draaien niet alle werven even goed. Er werden ook weer diverse orders voor baggerschepen, sleepboten, workboats en schepen voor de overheid geboekt. Orderintake verder dalend De orderintake van zeeschepen bij Nederlandse werven vertoonde een verder dalende trend en is weer terug op het vrij lage niveau van de jaren 2010-2012. Diverse Noordelijke werven boekten verdere orders voor short sea schepen, 28 Tekst: Ralph Dazert waaronder een tweede cementtanker op LNG. Ook werden er twee baggerschepen op LNG geboekt, wat de expertise van Nederlandse scheepsbouwers op dit gebied verder verstevigde. Het totale orderboek van zeeschepen bij Nederlandse werven nam met circa 9 procent af en neemt nu een zesde plek in Europa in. Nederland werd uit de top 5 gestoten door Finland en Frankrijk, “Toch nog een goed 2015 voor Nederlandse scheepswerven en toeleveranciers” Hoe deden onze werven en toeleveranciers het in 2015? MDV-1 Immanuel


NMT Magazine 2, mei 2016
To see the actual publication please follow the link above