Page 36

NMT Magazine 2, mei 2016

36 Tekst: John Ekkelboom Industrie, instituten en universiteiten slaan handen ineen Onbemand de zee over Onbemande schepen hebben de toekomst. Om hierop te anticiperen gaan verschillende Nederlandse universiteiten, MARIN en TNO een voorstel indienen om de vraagstellingen aan te pakken. Aansluitend op dit fundamentele onderzoek wil NMT samen met leden de vertaalslag maken naar de praktijk. Doel is dat Nederland een belangrijke speler wordt op het gebied van autonoom varen. Marnix Krikke, Innovation & Human Capital Director bij NMT, benadrukt dat de term ‘autonoom varen’ nooit helemaal werkelijkheid zal worden. Er zullen immers altijd mensen bij betrokken blijven. Hij spreekt daarom liever van onbemande schepen. Dat deze schepen de toekomst hebben, staat voor hem vast. “Er is nu al remote monitoring waarbij via satellietverbindingen informatie beschikbaar is aan de wal over hoofdmotoren en andere werktuigbouwkundige systemen aan boord van schepen. De volgende stap is de bemanning op basis van die informatie te adviseren. Tenslotte wordt die bemanning vervangen door volledige monitoring en controle van het schip vanaf het walstation, dat pas ingrijpt als het echt nodig is.” Prikkelen Onbemande schepen hebben volgens Krikke diverse voordelen. Zo kunnen rederijen loonkosten en - door efficiënter varen - brandstof besparen. Bovendien is er bij calamiteiten geen bemanning die gevaar loopt, is er voor hen ook geen accommodatie meer nodig en zijn menselijke fouten aan boord uiteraard uitgesloten. Krikke: “Er is al veel technologie, maar het “NMT gaat in opdracht van Nederland Maritiem Land een industrieel onderzoek opzetten en vraagt de leden hieraan mee te werken” INNOVATIE


NMT Magazine 2, mei 2016
To see the actual publication please follow the link above