Page 11

NMT Magazine 3, september 2016

11 COLUMN Markteconomiestatus voor China onderweg China stelt dat het land, toen het lid werd van de World Trade Organization (WTO) in 2001, een markteconomiestatus (MES) was toegezegd per 11 december 2016, de dag dat sectie 15 van China’s protocol inzage de toetreding tot de WTO verloopt. Het gros van de juridische deskundigen van de Europese Commissie (EC) denkt dat de expiratie betekent dat China automatisch een MES zal worden verleend. Veel industriële sectoren in Europa zijn het hier niet mee eens. De EC stemde er afgelopen juli mee in dat de Europese Unie (EU) moet voldoen aan haar WTO-verplichtingen wat betreft China’s lidmaatschap. Tegelijkertijd moeten er plannen worden ontwikkeld om een ‘sterk systeem voor handelsbescherming te behouden’. Het debat gaat niet langer over of China een marktgedreven economie heeft, maar richt zich nu op nieuwe maatregelen om dumping en illegale subsidies in China aan te pakken. Hoe beïnvloedt MES de Europese industrie? Een aantal Europese sectoren (metaalbouw, mijnbouw, de chemische sector, staal, schoenen, retail en openbare diensten) is van mening dat het verlenen van een MES aan China door de EC zal leiden tot een verzwakking van de handelsbeschermingsmechanismen met betrekking tot antidumping. Europa gebruikt op dit moment namelijk data van een ‘derde land’ om dumpingmarges te berekenen. Als China de MES wordt verleend, dan moet Europa Chinese data gebruiken om die marges te berekenen. Deze data zijn echter niet betrouwbaar. EU-handelscommissaris Malmström wil een nieuwe berekeningsmethode voor dumping invoeren die landneutraal is en resulteert in een vergelijkbaar beschermingsniveau als nu. Heeft MES invloed op onze sector? De handelsbeschermingsmechanismen met betrekking tot antidumping gelden meestal niet voor Europese schepen en grote maritieme toeleveranciers omdat onze producten niet serieel worden geproduceerd. SEA Europe (European Ships and Maritime Equipment Association) is dan ook niet actief betrokken bij het ontwikkelen van de nieuwe methodologie. Toch is SEA Europe het ermee eens dat China niet automatisch een MES zou moeten krijgen, omdat het land nog geen echte markteconomie kent. De associatie houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten aangezien de discussie relevant is voor de huidige overcapaciteitskwestie in de Chinese scheepsbouwsector. Hoewel China het overcapaciteitsprobleem eindelijk heeft erkend, moet er nog veel gebeuren om deze serieuze kwestie in de scheepsbouwsector aan te pakken. Chinese staatsbedrijven ontvangen namelijk nog steeds subsidies en exporteren ook nog tegen lagere kosten. Door druk te zetten door middel van een sterk handelsbeschermingsmechanisme kan Europa China bewegen om deze overcapaciteit verder terug te dringen. Update vanuit Brussel Harriët Slager Senior Public Affairs Officer T +32 (0)2 235 86 31 E harriet.slager@eubrusselsoffice.com Meer informatie Roel de Graaf Managing Director T 088 44 51 013 E graaf@maritimetechnology.nl


NMT Magazine 3, september 2016
To see the actual publication please follow the link above