Page 14

NMT Magazine 3, september 2016

Tekst: Lisette Vos INNOVATION Maritieme technologie ziet steeds meer economisch én maatschappelijk belang Schijnwerpers op duurzame oplossingen De maritieme sector bulkt van de innovatieve en duurzame producten en diensten, al is dat voor de buitenwereld niet altijd zichtbaar. Netherlands Maritime Technology (NMT) verzamelt deze duurzame oplossingen en presenteert het overzicht op een speciale website en tijdens de Dag van de Duurzaamheid. De scheepvaart en de scheepsbouw hebben bij het grote publiek geen groen imago. Sectormanager Sander den Heijer van NMT is de eerste om dat te erkennen. Maar daarmee is niet alles gezegd: de sector ziet steeds meer het economische én maatschappelijke belang om duurzame technologische oplossingen voor de scheepvaart 14 te ontwikkelen. Er zijn ook al veel maritieme technologieën beschikbaar om een belangrijke bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. De inzet is onder meer: minder schadelijke uitstoot, besparing van brandstof en recycling van materialen. Innovatieve duurzame technologieën komen niet alleen voort uit strengere regelgeving, stelt Den Heijer, de maritieme sector neemt ook zelf steeds meer haar verantwoordelijkheid. “Koplopers in de scheepsbouw, maar ook kleinere spelers, zien duurzaamheid als onderdeel van hun strategie. Dát moeten we meer laten zien aan de buitenwereld.” Extra aandacht NMT heeft om die reden het initiatief genomen om duurzame producten en diensten van maritieme bedrijven te verzamelen en op een speciale website te presenteren (zie kader). Tijdens de Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober brengt NMT deze duurzame oplossingen van haar leden extra onder de aandacht van de politiek en de media. Op de website staan ruim honderd aansprekende voorbeelden, variërend van de eerste veerboot (van TESO) die op het groene gas CNG vaart tot de installatie van hybride scrubbers in schepen van Wagenborg Shipping. Volgens Den Heijer is het vooral belangrijk om de politiek te laten zien wat de maritieme sector te bieden heeft. Veel duurzame oplossingen zijn beschikbaar, maar scheepseigenaren schrikken er vaak nog voor terug om die toe te passen. De investeringen voor duurzame schepen zijn fors en kunnen niet altijd worden terugverdiend. “Het is geen onwil”, benadrukt Den Heijer. “We hebben als sector ondersteuning van de overheid nodig. De overheid doet veel op het gebied van energiebesparing, denk aan de woningbouw of vervoer op de weg. Onze boodschap is: juist in de maritieme sector is veel winst voor het milieu te behalen.” NMT heeft die boodschap begin juli nog eens in de Tweede Kamer bekrachtigd. Samen met Koninklijke BLN-Schuttevaer (de branchevereniging voor de Nederlandse binnenvaart) heeft de


NMT Magazine 3, september 2016
To see the actual publication please follow the link above