Page 15

NMT Magazine 3, september 2016

interview 15 “Juist in de maritieme sector is veel winst voor het milieu te behalen” Website met duurzame oplossingen De website Sustainable Maritime Solutions, een initiatief van NMT, biedt een overzicht van duurzame technologische maritieme oplossingen van de sector. De website is niet alleen een belangrijke informatiebron voor de maritieme maakindustrie in binnen- en buitenland, maar zeker ook voor de media, de politiek en potentiële klanten. NMT zet dit platform ook in tijdens internationale beurzen, zoals de SM in Hamburg. www.sustainable-maritime-solutions.nl nieuwe NMT-directeur Roel de Graaf (zie ook interview pagina 20) een petitie aangeboden aan de voorzitter van de Vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Milieu, Tjeerd van Dekken. Beide organisaties vragen om politieke én financiële steun voor het vergroeningsplan voor de binnen- en zeevaart. Toepassing van innovaties uit dit plan levert al direct effect op. Uit berekeningen blijkt onder meer dat in de Nederlandse binnenvaartvloot een CO2 reductie van 40 procent makkelijk haalbaar is. Europees innovatieproject NMT, dat dit jaar het thema Duurzaamheid centraal stelt, blijft zich ook op Europees niveau inzetten voor duurzame innovatie. In het Europese innovatieproject LeanShips (Low Energy And Near to zero emissions Ships), door NMT geïnitieerd, liggen de ambities hoog: een brandstofbesparing van 25 procent, een reductie van CO2 van minstens 25 procent en een aanzienlijke vermindering van uitstoot van schadelijke stoffen. Aan LeanShips, onderdeel van het Europese subsidieprogramma Horizon 2020, doen – verdeeld over acht deelprojecten – 48 partners mee uit twaalf landen. Er is 17 miljoen euro beschikbaar. De coördinatie van het project is in handen van Damen Shipyards Group, daarbij ondersteund door NMT. Damen leidt één van de acht deelprojecten van LeanShips: het ontwerp van een sleepboot die op gecomprimeerd gas (CNG) vaart. Innovatie staat bij Damen hoog op de strategische agenda. Texelstroom van TESO


NMT Magazine 3, september 2016
To see the actual publication please follow the link above