Page 16

NMT Magazine 3, september 2016

16 Met de Europese subsidie is het mogelijk om de techniek voor het gebruik van CNG versneld te ontwikkelen, stelt projectleider Joost van der Weiden. De doelstelling van het project is helder: de schadelijke uitstoot van uitlaatgassen moet drastisch omlaag, terwijl de sleepboot minstens even efficiënt moet opereren als een sleepboot die op conventionele diesel vaart. “Het ziet er veelbelovend uit,” stelt Van der Weiden. Consortium Scheepswerf Damen werkt binnen LeanShips in een consortium aan de ontwikkeling van de nieuwe techniek voor de CNG-sleepboot, samen met motorenfabrikant MTU en operator Svitzer. Daarbij gaat het vooral om een aangepaste motor en het ontwerp van een gasstraat. In deze gasstraat neemt de hoge druk van het opgeslagen gas af tot de lage druk die nodig is voor de twee motoren. Tegelijkertijd ontwerpt Damen in eigen huis een rompvorm waarmee de sleepboot koersstabiel voor- en achteruit kan varen (met een boeg voor en achter). En daarmee efficiënter in de haven kan opereren. Een belangrijke voorwaarde voor deelname aan LeanShips is dat de technische innovatie klaar moet zijn voor de markt. Damen verwacht begin 2017 met de bouw van de CNG-sleepboot te starten. In 2018 zullen de eerste testen worden gedaan, samen met MTU. Een jaar later zou de sleepboot op de markt kunnen worden aangeboden. Volgens Van der Weiden is de uitkomst nog ongewis. “We kunnen niet voorspellen hoe de energiemarkt zich de komende jaren ontwikkelt. Mocht de gasprijs door het plafond schieten, dan wordt het lastiger om de sleepboot op de markt te brengen. Maar we geloven in onze oplossing om de uitstoot zoveel mogelijk terug te dringen. Dat is ook nodig: de regelgeving legt de industrie steeds strengere restricties op.” Beslismodel retrofit Wagenborg Shipping, met een moderne en milieuvriendelijke vloot, geeft leiding aan een ander deelproject van LeanShips: een beslismodel voor retrofit. Hiermee kan – op basis van diverse data - worden berekend of de investeringen om een schip duurzaam te maken kunnen worden terugverdiend. Wagenborg koppelt dit project aan de eigen praktijk: de rederij heeft in twee vrachtschepen de nieuwste generatie hybride scrubbers laten plaatsen om uitlaatgassen te reinigen. Deze kustvaartschepen varen op een “In het Europese innovatieproject LeanShips, door NMT geïnitieerd, liggen de ambities hoog” INNOVATION Wagenborg Shipping: Installatie van een scrubber


NMT Magazine 3, september 2016
To see the actual publication please follow the link above